



گردهمایی سالیانه ساوچیان وزرندیدیان مقیم تهران 1397

گردهمایی سالیانه ساوچیان وزرندیدیان مقیم تهران به دعوت مجمع قاریان نور ساوه به مدیریت حاج علی چاوشی در تهران 14 بهمن 1397 مصادف با چهلمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مسوول مجمع بزرگداشت
با مدیریت آقای سید علی چاوشی ساوه
عکس ازحسبن محکم کار
تهیه کننده / مهندس محمد شرافت ساوجی
|
![]()
ضربت خوردن امام علی
در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان بود، که امیر والاییها و رادمرد سرافراز اسلام و آن یار همیشگی دین و شریعت محمدی به وسیله شمشیر پلیدترین و شقاوت پیشهترین انسانها فرق مبارکش شکافت و خون سرش محاسن سفید او را رنگین ساخت.
امام علی (علیهالسّلام) بارها از پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مورد کیفیت و چگونگی شهادتش روایتها شنیده بود و رسول خدا با سخنان معجزه آسایش که خبر از آینده و رویدادهای تلخ و غمبار داده بود.
در روایت آمده است؛ که در جنگ خندق هنگامی که امام علی (علیهالسّلام) مقابل جنگاور کفر و شرک «عمرو» قرار گرفت، با شمشیر «عمرو» که بر فرق سرش اصابت کرد، خون سر، تمام چهره و محاسن امام را رنگین ساخت. در حالی که پیامبر با دستان مبارک خود فرق سر امام را پانسمان میکرد و خون چهره گلگون او را پاک میکرد، فرمودند: «این انا یوم یضربک اشقی الاخرین علی راسک ویخضب لحیتک من دم راسک»
«علی جان! آنگاه که شقاوت پیشهترین انسانها با شمشیر ستم و تجاوز فرق همایونت را هدف قرار میدهد. و محاسن شریفت را به خون سرت رنگین میسازد من کجا هستم تا زخم سرت را چون امروز پانسمان کنم.»
هنگامی که ماه رمضان فرا رسید. آن امام همام، شصت و سه بهار از عمر پربرکت خویش را پشت سر نهاده بود. در آن سال نیز همچون سالهای پیش در خانه فرزندان افطار مهمان بودند و به هنگام افطار بیشتر از سه لقمه غذا تناول نمیفرمودند.
در یکی از شبها، فرزندان امام از ایشان علت کم خوردن غذا را پرسیدند. آن حضرت فرمودند: «همانا روزهای کوتاهی مانده است که امر خدای – بلند مرتبه بزرگوار فرا برسد و من بیش از هر چیز دوست دارم که در آن حال، شکمم خالی باشد.»
در شب نوزدهم ماه رمضان در خانه دخترش ام کلثوم میهمان بود. در آن شب نیز امام هنگام افطار بیش از سه لقمه غذا نخورد.
ام کلثوم دختر امیرالمومنین (علیهالسّلام) چنین میگوید: «وقتی افطار در شب نوزدهم ماه رمضان پدرم میهمان ما بود. برای آن حضرت طبقی که در آن دو قرص نان جو و کاسهای از شیر و نمک ساییده شده بود، گذاشتم. پس از آن که امام از نماز مغرب فارغ شدند، سر سفره حاضر شدند، هنگامی که چشم ایشان به غذا افتاد و خوب آن را نگریستند، سر خود را با تاسف تکان داده و فرمودند که کاسه شیر را بردار و با اندکی قرص نان و نمک افطار کردند. پس از سپاس به بارگاه خداوند برای نماز و نیایش برخاست. حضرت پیوسته مشغول رکوع، سجود، دعا و تضرع بودند. امام (علیهالسّلام) تمام شب را بیدار بودند و خداوند متعال را پیوسته عبادت میکردند و در آن شب گاه و بیگاه از اطاق خویش بیرون میرفتند و با نگاه به آسمان نیلگون میفرمود: «به خدا سوگند این همان شبی است که محبوبم و آموزگارم به من وعده داده است. به خداوند سوگند، هرگز دروغ نگفتهام و از رسول خدا دروغ نشنیدهام، همانا امشب آن شبی است که به من وعدۀ شهادت داده شده است.»
در آن شب، سوره «یس» را تا آخر تلاوت نمودند و بعد از آن اندکی به خواب رفتند. به ناگاه با دلهره از خواب بیدار شده و فرمودند: «خداوندا، ما را در لقای خود برکت ده.»
بسیار میفرمودند: «لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم»
در ادامه دختر ارجمندش چنین آورده است که: آن شب پدرم به فرزندانش فرمودند: «عزیزانم امشب خوابی دیدم؛ میخواهم آن را برایتان وصف کنم.»
آنگاه فرمودند: «پیامبر را در عالم رویا دیدم. ایشان به من فرمودند: «یا اباالحسن! انک قادم الینا عن قریب» علی جان به زودی میهمان ما خواهی بود»
و نیز فرمودند: «شقاوت پیشهترین مردم به سوی تو خواهد آمد و محاسن شریف تو را به خون سرت رنگین خواهد ساخت. «وانا والله مشتاق الیک، فهلم الینا فما عندنا خیر لک وابقی» به خدا سوگند که من در شور و شوق دیدار توام و تو در سومین دهۀ ماه خدا به میهمانی ما خواهی شتافت، بیا که آن چه نزد ماست برای تو بهتر و پاینده تر است.»
هنگامی که اهل خانه، این سخنان جان فرسای ایشان را شنیدند، همه اشک ریختند و به سختی گریستند و فریاد و ضجه زدند و صدا به گریه بلند کردند. و آن حضرت، آنها را دعوت به سکوت کردند، وقتی ساکت شدند، آنها را به خوبیها، سفارش و امر کرده و از بدیها نهی فرمودند. هر قدر، وقت صبح طلوع فجر نزدیکتر میشد، بر اضطراب و تشویش امیرمؤمنان افزوده میگشت. ترس ایشان از شان و جایگاه خداوندی بود، نه از مرگ و خروج روح از بدن!
(ادامه)
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی:
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در نشست هم اندیشی با نهادهای مردمی و آئین تجلیل از گروههای جهادی با تبریک میلاد امام حسن (ع)، توجه به دیگران برای خدا را از جلوههای تعقل و صبر این امام بزرگوار عنوان کرد.
رئیس قوه قضاییه، محوریترین ویژگی گروههای جهادی به تأسی از بزرگان دین را خداباوری و اخلاص دانست و از اعتماد به نفس و خودباوری، تحقق «ما میتوانیم» و بنبستشکنی بهعنوان دیگر شاخصههای این گروهها یاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در جبههها، نیروهای جهادی بسیاری از موانع را با بنبستشکنی برداشتند و این روحیه، روحیهای است که در آن خدا باوری، خودباوری و مردم باوری ارکان اصلی است.
رئیس قوه قضاییه، دوستداشتن مردم را عنصری محوری در سیره علوی دانست و افزود
نسیم مهربانی هدیه استان قدس رضوی درسطح استان
محمد بخشی:
با سلام
عرض تبریک ولادت کریم اهل بیت ،ع
برنامه زمانبندی تحویل کالا به شهرستانها در روز یکشنبه؛
به ساعت حضور جلوی انبار دقت فرمایید.
امیدواریم اداره غله خوش قولی کند و برنج را فردا تحویل دهد.
در صورت تحویل برنج که انشاالله ۹۰ درصد انجام خواهد شد. روز یکشنبه به ترتیب زیر اقلام تحویل شهرستانها خواهد شد👇
شازند رأس ساعت ۶ صبح
دلیجان رأس ساعت 7 صبح
محلات رأس ساعت 8 صبح
فراهان رأس ساعت 9 صبح
خمین رأس ساعت 10صبح
تفرش رأس ساعت 14
کمیجان رأس ساعت 15
ساوه رأس ساعت 16
زرندیه رأس ساعت 17
خنداب رأس ساعت 18
آدرس انبار؛
میدان امام(دروازه ملایر)، خیابان طالقانی، قبل از پل رو گذر میدان شریعتی، پل مشتاقی ، سالن ورزشی مدرسه زینب کبری،س درب سمت رودخانه.)
لیست کالاها؛
برنج ۱۰
روغن خوراک ۱
روغن سرخ ۱
قند۱
شکر۱
چای ایرانی ،نیم
نخود۱
حلوا ارده، نیم
پنیر ۲
خرما
ماکارانی۲
رب گوجه۱
رشته آش ۱
مربا۱
ساک با لوگوی آستان ۱
پوستر فرهنگی۱
بسته فرهنگی برای کانون مرکزی شهرستان👇
نمک تبرکی ۱۰۰
نبات تبرکی ۲۰
اسفند تبرکی ۲۰
کاور خادمیاری ۲
سی دی کانون خانواده یک کارتن
بنر تبلیغ برنامه ۱
بنر نصب رو ماشین ۱
برای تحویل کالا حتما اصل فیش های واریزی جهت مستندات مدارک تحویل گرفته میشود و همراه بیاورید.
حتما تحویل گیرنده کالا فردی با دقت باشد و از انبار بطور دقیق اقلام را تحویل بگیرد ، انشاالله.
بنظر وزن اقلام شش تن بشود .
دوشنبه بسته بندی و سه شنبه عصر طبق زمانبندی مراسم رسمی و رزمایش انجام شود .

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای رزمایش همدلی و کمک های مومنانه، عملیات شناسایی افراد نیازمند توسط این بنیاد انجام شده است و مقرر شد ۱۵ هزار بسته معیشتی از امروز تا نیمه اول ماه مبارک رمضان به مناطق محروم کشور ارسال شود.
گفتنی است؛ این بسته های معیشتی که شامل مایحتاج عمومی است، در حال حاضر جمع آوری و آماده ارسال به مناطق شناسایی شده هدف هستند.
امیر نیک رویان، روابط عمومی بانک گردشگری با اشاره به اینکه این اقدام با هماهنگی بنیاد خیریه یاس فاطمه النبی شکل گرفته است، گفت: هدف اصلی ما این است که مایحتاج عمومی به دست افرادی برسد که واقعا نیازمند هستند و با وجود ویروس کرونا بیمار شده اند و به دنبال آن وضعیت معیشتی آنها دچار مشکل شده است.
او با بیان اینکه هر تشکیلات اقتصادی باید به این پویش بزرگ مردمی بپیوندد، گفت: این کار بزرگ باید گسترش یابد تا این بستههای معیشتی در همه نقاط کشور توزیع و به دست نیازمندان واقعی برسد.
انتهای پیام/
پروانه شاطری دانشجوی دکترای جامعه شناسی

خانم پزوانه شاطری دانشجوی دکترای جامعه شناسی
پرسشنامه اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی شهر تهران
http://www.cafepardazesh.ir/form/view.php?id=25898746
قابل توجه کلیه دوستاران آوای طبیعت استان تهران
با تقدیم سلام ادب احترام سلامتی برای همه
تقاضای مشارکت جمعی در تکمیل پرشنامه سرکار خانم شاطری دانشجوی دکترای جامعه شناسی میتوان راهکار علمی وکاربری در شهر تهران بزرگ در زمینه مدیدیت شهری اقدامی مثبتی داشته باشد
مدیر عامل دوستاران آوای طبیعت استان تهران
با تقدیم احترامات محمد سرافت

سیزدهم اردیبهشت 1399
[۷:۳۸, ۱۳۹۹/۲/۱۲] شاطری خانم محیط زیست دکتر: پاسخگوي گرامي!
با سلام؛ پرسشنامه پیش رو جهت پاياننامه دکتری است. پاسخ های دقیق شما، راهگشای پژوهش علمی خواهد بود. از همکاری صمیمانه و صادقانه شما جهت تخصیص وقت پاسخگویی به سوالات و دقت نظر شما در ارائه پاسخ بسیار سپاسگزاری می شود.
مدت زمان تقریبی برای تکمیل پرسشنامه: ۷ دقیقه
پروانه شاطری- دانشجوی دکتری جامعه شناسی
http://www.cafepardazesh.ir/form/view.php?id=25898746
[۷:۳۸, ۱۳۹۹/۲/۱۲] شاطری خانم محیط زیست دکتر: با سلام و عرض ادب. وقت بخیر.
اگر ممکنه لطف کنید و پیام و لینک پرسشنامه آنلاین (👆🏻) رو در اختیار اعضای سمن قرار بدین لطفا که به صورت آنلاین جواب بدن و در نهایت ارسال رو برنن
خیلییییییی ممنون میشم.
لطفا پیشاپیش از طرف من بابت طولانی بودن سوالات و خستگی احتمالی عذرخواهی و تشکر کنید.
بی نهایت سپاسگزارم.
[۷:۳۸, ۱۳۹۹/۲/۱۲] شاطری خانم محیط زیست دکتر: پاسخگوي گرامي!
با سلام؛ پرسشنامه پیش رو جهت پاياننامه دکتری است. پاسخ های دقیق شما، راهگشای پژوهش علمی خواهد بود. از همکاری صمیمانه و صادقانه شما جهت تخصیص وقت پاسخگویی به سوالات و دقت نظر شما در ارائه پاسخ بسیار سپاسگزاری می شود.
مدت زمان تقریبی برای تکمیل پرسشنامه: ۷ دقیقه
پروانه شاطری- دانشجوی دکتری جامعه شناسی
http://www.cafepardazesh.ir/form/view.php?id=25898746
[۷:۳۸, ۱۳۹۹/۲/۱۲] شاطری خانم محیط زیست دکتر: با سلام و عرض ادب. وقت بخیر.
اگر ممکنه لطف کنید و پیام و لینک پرسشنامه آنلاین (👆🏻) رو در اختیار اعضای سمن قرار بدین لطفا که به صورت آنلاین جواب بدن و در نهایت ارسال رو برنن
خیلییییییی ممنون میشم.
لطفا پیشاپیش از طرف من بابت طولانی بودن سوالات و خستگی احتمالی عذرخواهی و تشکر کنید.
بی نهایت سپاسگزارم.
یک بنیاد جهانی را تصور کنید که در حوزههای متنوعی کار میکند؛ از سلامت و غذا تا انرژی، اشتغال، نوآوری، شرایط اقلیمی و سیستمهای جهانی. حالا تصور کنید در این حوزهها کارهای محرمانه هم میکند! «بنیاد راکفلر» چنین بنیادی است.

https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%A
https://www.eghtesadonline.com/
---------------------------------------------------------
کانون خبرنگاران نبأ ــ به تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تبیین سلامت معنوی نیست؛ دلیل آن هم احتمالاً سردمداری بهداشت جهانی از سوی کسانی است که توان برنامهریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی است که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را جهانی کنند.

محمد شرافت، کارشناس بهداشت و فعال مدنی در حوزه سلامت معنوی، در گفتوگو با خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ تصریح کرد: نقطه ضعف بزرگ مدیریت سلامت در جهان امروز این است که تنها جامعه پزشکی را مسئول سلامت مردم در نظر میگیرد و از خیل عظیم عوامل مؤثر بر سلامت چشمپوشی کرده است.
محمد شرافت با پرداختن به ورود معنویت به سلامت، اظهار کرد: بعد معنوی چه در جایگاههای فردی و چه در ابعاد جمعی جای خود را در مستندات علمی سلامت پیدا کرده و این در حالی است که این امر هنوز عملی نشده است.
او افزود: به تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» نیز سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تعریف و تبیین سلامت معنوی نیست. دلیل آن هم احتمالاً سردمداری سلامت بهداشت جهانی از سوی کسانی است که ابعاد معنوی و اثرات آن را بر سلامتی خوب نشناخته و توان برنامهریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی قرار میگیرد که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را در جامعه به خوبی روشن و آن را جهانی کنند.
این فعال مدنی در ادامه گفت: سلامت معنوی بعد فراموششده بهداشت جهانی است؛ قطعاً همه ما شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین(ع) بودهایم، اما قادر به ارائه مستند علمی درباره تأثیر این امر بر بیمار نیستیم و یا در کل از میزان و اهمیت تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت بیاطلاعیم؛ این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است؛ به طوری که نیازمند اقدامی کارشناسانه و عملی با مشارکت جمعی حوزههای علمیه در سراسر جهان، جامعه پزشکی و تمام افراد مطلع و آگاه در این زمینه هستیم.
محمد شرافت با بیان اینکه معنویت در تسکین و درمان آلام و دردهای روحی و جسمی انسان مؤثر است، گفت: شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین (سلام ا... علیهم الاجمعین) بودهایم و بسیار شنیدهایم که بیماران آگاهانه و با اعتقاد همه چیز را به حضرت حق واگذار و از او طلب شفا میکنند. اما اگر از ما بپرسند چه جایگاهی برای شفای بیماران در ابعاد معنوی قایل هستیم، تقریباً باید اذعان کنیم که مستند علمی برای آنها تهیه نکردهایم و اصولاً نمیدانیم و یا نمیتوانیم از میزان تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت مطلع شویم و آن را به کار گیریم.
او توضیح داد: این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است. به همین جهت دنیای پیشرفته پیشقراول بهرهگیری از این ابعاد شفابخش شده و شاهد مقالات متعددی از جهان غرب و یا کشورهای پیشرفته آسیایی به ویژه ژاپن و هندوستان در این زمینه هستیم.
شرافت با تأکید بر ضرورت اقدامی علمی، کارشناسی و عملی برای جلب توجه جامعه جهانی به مقوله سلامت معنوی گفت: این اقدام به کار جمعی با مشارکت، همیاری و همافزایی کارشناسان علوم پزشکی، علوم انسانی، مدرسین حوزوی و همکاری حوزههای علمیه ایران با جهان اسلام و نیز مشارکت صداوسیما، دانشگاههای علوم پزشکی، دانشگاههای علوم انسانی، مؤسسه بینالمللی مطالعات اسلامی و همراهی سازمان جهانی بهداشت WHO نیاز دارد.
فاطمه حاجیحیدری
![]()
![]()
ماه رمضان
رمضان ماهی از ماههای قمری که بین شعبان و شوال قرار گرفته است و بنابر قولی آغاز سال قمری است. از احکام و آداب آن در بابهاى طهارت، صلات، صوم، نکاح و حدود سخن گفتهاند.
ماه رمضان از ماههاى قمرى است که بین ماههاى شعبان و شوّال قرار گرفته و بر اساس برخى روایات- که گروهى از دانشمندان اسلامى بدانها عمل کردهاند- آغاز سال قمرى است؛ هر چند معروف و مشهور آغاز سال قمری را محرم مىدانند.
در اینکه رمضان عَلَم و اسم براى ماه است یا نامى از نامهاى خداى متعال، اختلاف است.
چنانکه در ریشه آن نیز اختلاف است که آیا از «رَمْض» به سکون «م» به معناى بارانى که در پاییز مىبارد و باعث از بین رفتن گرد و غبار پاییزى مىگردد، گرفته شده یا از «رَمَض» به فتح «م» به معناى شدت گرماى پدید آمده از تابش خورشید؟
در برخى روایات، رمضان از نامهاى خداوند متعال برشمرده شده است. از این رو، از اطلاق عبارت رمضان بدون ماه- مثل اینکه گفته شود: این رمضان است یا رمضان آمده است- نهى و به گفتن «ماه رمضان» با اضافه ماه به رمضان امر شده است.
ماه رمضان تنها ماه قمرى است که در قرآن کریم به صراحت از آن نام برده و گرامى داشته شده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الذّى أُنزِلَ فِیهِ القُرْآنُ هُدًى لِلنّاس...؛ ماه رمضان ماهى است که قرآن در آن نازل شده براى هدایت بشر».
در روایات نیز از ماه رمضان با عظمت یاد شده است. در روایتى آمده است: با نزدیک شدن ماه رمضان، رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله خطبهای ایراد کرد و در فرازى از آن فرمود: «اى مردم! این ماه، ماهى است که خداوند متعال شما را از میان امتها بدان اختصاص داده است. این ماه سرور و بزرگ همه ماهها است. در این ماه شبى (لیلة القدر) است که بهتر از هزار ماه مىباشد. در این ماه درهاى آتش بسته و درهاى بهشت باز است».
در روایتى دیگر، ماه رمضان، ماه استجابت دعا، آمرزش گناهان، زیاد شدن روزی، و چند برابر شدن پاداش اعمال نیک و عبادت، معرفى شده است.
بر اساس روایات متعددى، ماه رمضان، پیوسته سى روز است و هیچ زمان کمتر از آن نمىشود.
گروهى از قدما نیز بدان قائل بودند.
در مقابل، مفاد روایات متعددى چنین است که ماه رمضان همچون دیگر ماهها در نوسان است؛ مىتواند سى روزه و یا ۲۹ روزه باشد.
معروف و مشهور فقها قائل به این دیدگاهاند.
از ضروریات آیین اسلام وجوب روزه این ماه بر مکلفان است، مگر آنکه معذور باشند، مانند بیمار و مسافر.
ادامه
رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم:
به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محفل انس با قرآن کریم طبق رسم هرساله از طریق ارتباط زنده تصویری و با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.
در اولین روز از ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و موسم ضیافت الهی، مراسم انس با قرآن در مصلای تهران و ارتباط زنده تصویری با حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد و قاریان قرآن کریم به تلاوت آیات نور پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، به بیان مواردی از دستورهای کاربردی و سعادتبخش قرآن برای تنظیم قواعد و روابط فردی و جمعی زندگی انسانها پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای تنها راه نجات بشریت از ظلم، تبعیض، جنگ، ناامنی، لگدمال شدن ارزشها و حاکم شدن امنیت و سلامت و آسایش را عمل به دستورهای کاربردی قرآن دانستند و گفتند: یک دسته از دستورهای کاربردی قرآن، نحوه قاعده سازی در زندگی است. اگر این قاعدهسازی بر مبنای قدرت و پول و شهوت باشد، انسان از زندگی واقعی و اخروی بینصیب خواهد ماند، اما اگر انسانها بنای زندگی خود را در دنیا براساس نیکی و حسنه قرار دهند، علاوه بر منافع دنیوی قطعاً به مقاصد واقعی و حقیقی زندگی نیز خواهند رسید.
وسیله قرار دادن نعمتهای الهی همچون ثروت و قدرت برای آباد کردن زندگی انسانهای دیگر و نجات نیازمندان و نیکی به همنوعان، یکی دیگر از دستورهای کاربردی قرآن بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.
حضرت آیتالله خامنهای، عمل به دسته دیگری از آیات قرآن و دستورهای کاربردی آن را موجب تنظیم مناسبات اجتماعی دانستند و افزودند: از جمله این دستورها، «نهی از غیبت در جامعه» و «رعایت انصاف حتی در قبال مخالفان و دشمنان» است.
ایشان «پیروی نکردن از موضوعاتی را که نسبت به آنها یقین وجود ندارد» از جمله دستورهای قرآن خواندند و یکی از مشکلات ژورنالیسم رایج در دنیا را عمل نکردن به این دستور و تلاش برای شایعه پردازی و خبرسازی دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: متأسفانه در داخل جامعه ما هم از این موارد به چشم میخورد.
حضرت آیتالله خامنهای «پرهیز از اعتماد و گرایش به ظالمان»، «رعایت قسط و عدل و انصاف در زندگی» و «خیانت نکردن در امانت» را از دیگر دستورهای اسلام برشمردند و با تأکید بر اینکه خیانت نکردن در امانت شامل مسئولیت هم میشود، گفتند: «نترسیدن از دشمن و محکم ایستادن در مقابل او» از دستورهای مهم قرآن است و وضعیت امروز برخی دولتهای اسلامی و تحقیر آنها بهوسیله قدرتهای ظالم نتیجه ترسیدن آنها از دشمنان اسلام است.
ایشان با اشاره به سیره و درس بزرگ امام بزرگوار مبنی بر نترسیدن از قدرتهای زورگو تأکید کردند: هراس از امریکا نتایج تلخی را به بار خواهد آورد و ما در سالهای گذشته در برخی دولتهای خودمان مشاهده کردیم که ترس از امریکا، آنها را دچار چه مشکلات سختی کرد.
رهبر انقلاب اسلامی «اقامه نماز با توجه و برای یاد خدا» و «توبه و درخواست عفو و بخشش از خداوند بخصوص در ایام ماه مبارک رمضان» را زمینه ساز اعتلای روحی دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که آحاد ملت و مسلمانان و بویژه دولتهای اسلامی و مسئولین توفیق عمل به دستورهای کاربردی قرآن را بیابند، زیرا نسخه شفابخش مشکلات است.
در این مراسم نورانی، تعدادی از اساتید قرآنی و قاریان جوان و یکی از مناجاتخوانان به اجرای برنامه پرداختند.
|
به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا، بهار قرآن، نیایشهای عارفانه و فرصتهاست و مقام معظم رهبری برای بهرهبرداری از این فرصت عظیم الهی ۱۰ توصیه کاربردی را پیشنهاد کردند.
۱- توبه از گناهان و اشتباهات
۲- تمرین دوری از گناه
۳- روزه خوب با تمام اعضا و جوارح
۴- استفاده از فرصت سحر
۵- تلاوت قرآن با تدبر
۶- رفع بیماریهایی چون بُخل و بدخواهی و تنبلی
۷- ارتباط با خدا از طریق دعاها
۸- استفاده حداکثری از لیله القدر با توسل و ذکر
۹- تلطیف روابط انسانی با خیرخواهی و ایجاد محبت
۱۰- کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا

|
![]()
شکست آمریکا در طبس
پنجم اردیبهشت، یادآور شکست نیروهای آمریکایی در سال ۱۳۵۹ در صحرای طبس است. این واقعه، پس از آن روی داد که جیمی کارتر، رئیس جمهور ایالات متحده، تصمیم گرفت تا به ایران حمله نظامی کند. بهانۀ این هجوم، آزادی جاسوسانی بود که در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درآمده بودند. سران کاخ سفید که از حرکت دانشجویان غافلگیر شده بودند و توطئههایشان آشکار شده بود، تصمیم گرفتند از قوای نظامی استفاده کنند و با حمایت مزدوران داخلی و پشتوانه تبلیغاتی خبرگزاریهای استعماری به افکار خود جامعه عمل بپوشانند. و یکبار دیگر دولت دلخواه خود را در ایران به قدرت برسانند.
برنامه اینگونه بود که در شب اول، هشت بالگرد و هفت هواپیمای غول پیکر C-۱۳۰ در عمق خاک ایران فرود بیایند. سپس بالگردها و شبانه سوختگیری و به نقطهای در نزدیکی تهران پرواز کنند و تا شب بعد منتظر بمانند. بنا بود که شب دوم گروههای ویژهای به سفارت حمله کنند و همراه گروگانها، به ورزشگاهی نزدیکی سفارت بروند. سپس به طور همزمان، فرودگاه مجاور اشغال شود و همه با هواپیمایی که آنجا مستقر شده است، به پرواز درآیند.
سپس طرح پایانی اجرا میشد که شامل حمله به مراکز اقتصادی و اماکن شخصیتهای مؤثر و کلیدی و در نهایت کودتایی با همکاری عوامل لیبرال، ضد انقلاب و جاسوسان مستقر در ایران بود. سرانجام کارتر در نطقی، سقوط نهضت اسلامی را اعلام میکرد.
طبق برنامه، چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹ش، هفت فروند هواپیمای غول پیکر c-۱۳۰ و هشت فروند بالگرد وارد مرز ایران شدند، در حالی که نیروهای ویژۀ عملیات، تجهیزات پیشرفتۀ نظامی و وسایلی همچون جیپ، موتور سیکلتهای تندرو و مخصوص عملیات و... همراه داشتند.
آنها از جنوب کشور وارد مرزهای ایران شدند و با هماهنگی دولت بنی صدر پس از طی حدود یکصد کیلومتر، بدون اینکه مانعی در مسیرشان باشد، در فرودگاهی متروکه، نزدیک رباط خان طبس فرود آمدند. بنی صدر، پیشتر دستور داده بود که تجهیزات ضدهوایی از مسیر مورد نظر برداشته شوند. نیمه شب بود که نیروهای ویژه به صحرای طبس رسیدند. یکی از بالگردها از هواپیمای c-۱۳۰ سوختگیری کرد و از زمین برخاست که ناگهان بر اثر اشتباه خلبان با هواپیما برخورد کرد و هر دو آتش گرفتند. سپس بر اثر طوفان شن، دو بالگرد دیگر، دچار نقص فنی شدند و از انجام عملیات باز ماندند. در نتیجه اجرای طرح با هماهنگی کارتر متوقف شد و آمریکاییها از بیم آنکه، همگی در طوفان شن نابود شوند یا اسیر نیروهای ایران بشوند، از فرصت شب استفاده کردند و فرار کردند. آنان، آن قدر برای فرار عجله کردند که هشت مزدور کشته شده، اسناد سری و محرمانه در بالگردهای به جا مانده را باقی گذاشتند.
صبح هنگام به وقت آمریکا، هنگامی که کارتر در تلویزیون ظاهر شد، از چشمان برافروخته و متورم وی، آشکار بود که شب را نخوابیده است. وی اعلام کرد که عملیات «پنجه عقاب» شکست خورده است. سپس اظهار کرد که اسناد طبقهبندی شده سری، در بالگردها به جای مانده است.
در واقع این پیام، برای بنی صدر، صادر شده بود. بیدرنگ، بنی صدر دستور داد چند بمب افکن، بالگردهای به جا مانده را بمباران کنند. بر اثر این خیانت، فرمانده سپاه یزد محمد منتظر قائم که برای بازرسی و بررسی محل به آنجا رفته بود به شهادت رسید.
ادامه
مقاله برگزیدهسعدی مصلح بن عبدالله شیرازی ![]() ابومحمد مصلحالدین سعدی، شاعر و حکایتنویس فارسیزبان شیرازی و یکی از «سه پیامبر ملک سخن» قرن ششم در کنار فردوسی و انوری بود. معرفی اجمالیابومحمد مصلحالدین، مشهور به سعدی شیرازی، شاعر و حکایتنویس فارسیزبان شیرازی و یکی از «سه پیامبر ملک سخن» در کنار فردوسی و انوری است. درباره نام و نام پدر شاعر و هم چنین تاریخ تولد سعدی اختلافنظر وجود دارد، اما به قول محققان تاریخنگار، سال تولد او باید بین ۵۷۷ تا ۶۰۱ هجری قمری میباشد. (نقل از ادوارد براون، و ذبیحالله صفا) سعدی در شیراز پای به هستی نهاد و هنوز کودکی بیش نبود که پدرش درگذشت. آنچه مسلم است اغلب افراد خانواده وی اهل علم و دین و دانش بودند. سعدی خود در این مورد میگوید: همه قبیله من، عالمان دین بودند• • •مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت. نکته درباره شهرت سعدینکته قابل توجه در زندگی سعدی، شهرت بسیار او در طول حیاتش است که نصیب کمتر کسی میشود. پدر سعدی در دستگاه دیوانی اتابک سعد بن زنگی، فرمانروای فارس، شاغل بود. پس از درگذشت پدر، سعدی در حدود ۶۲۰ یا ۶۲۳ قمری از شیراز برای تحصیل به مدرسۀ نظامیۀ بغداد رفت و در آنجا از آموزههای امام محمد غزالی بیشترین تأثیر را پذیرفت؛ (سعدی در کتاب گلستان خود، غزالی را «امام مرشد» مینامد). غیر از نظامیه، سعدی در مجلس درس استادان دیگری از قبیل شهابالدین سهروردی نیز حضور یافت و در عرفان از او تأثیر گرفت. معلم احتمالی دیگر وی در بغداد، ابوالفرج بن جوزی (سال درگذشت ۶۳۶) بوده است که در هویت اصلی وی بین محققین (از جمله بین محمد قزوینی و محیط طباطبایی) اختلاف وجود دارد. سفرهای متعدد سعدیسعدی پس از تحصیل مقدمات علوم از شیراز به بغداد رفت پس از پایان تحصیل در بغداد، به سفرهای متنوعی پرداخت که در آثار خود به بسیاری از این سفرها اشاره کرده است. در اینکه سعدی از چه سرزمینهایی دیدن کرده، میان پژوهندگان اختلاف نظر وجود دارد و به حکایات خود سعدی هم نمیتوان چندان اعتماد کرد و بهنظر میرسد بعضی از این سفرها داستانپردازی باشد،زیرا بسیاری از آنها پایه نمادین و اخلاقی دارند نه واقعی؛ آنچه مسلم است اینکه وی به عراق، شام و حجاز، سفر کرده است و شاید از هندوستان، ترکستان، آسیای صغیر، غزنه، آذربایجان، فلسطین، یمن و آفریقای شمالی نیز دیدار کرده باشد. او در شهرهای شام (سوریه امروزی) به سخنرانی هم میپرداخت ولی در همین حال، بر اثر این سفرها به تجربه و دانش خود نیز میافزود. جهانگردی و رسیدن به پختگی
|
بهترین راه برای کشتن ویروس کرونا چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت شست و شوی دستها در طول روز است. تماس دستهای آلوده به ویروس با چشم، بینی و دهان منجر به انتقال ویروس به بدن فرد میشود؛ بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا افراد باید نسبت به شست و شوی ۲۰ ثانیه ایی تمام قسمت دستها از انگشتان تا مچ، دقت لازم را داشته باشند.
زمانهایی که احتمال آلوده شدن دستها بیشتر است، اقدام شست و شوی دستها باید سریعتر و با دقت بیشتری انجام شوند. در این مطلب به این زمانها پرداخته و توصیه میشود که در این شرایط، شستن دستها را جدی بگیرید.
بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ الگوی تغذیه ای برای مبتلایان به مشکلات ریوی
اگر شما مبتلای بدون علامت بوده و خودتان از آن اطلاعی نداشته باشید، با آلوده شدن دست هایتان به ویروس و لمس سطوح مختلف میتوانید ویروس را به این سطوح منتقل کرده و فرد دیگری را در معرض ابتلا قرار دهید؛ بنابراین هنگامی که دستها به قطرات تنفسی شما آلوده شده اند، قبل از تماس با سطوح مختلف آنها را بشویید.

نزدیک شدن و تماس با بیمار مبتلا به کرونا یا شخصی که علائم آن را داشته و مشکوک به ابتلا است، ریسک ابتلا به ویروس را در شما بالا میبرد؛ بنابراین با رعایت تمام اقدامات بهداشتی از انتقال این ویروس به بدنتان پیشگیری کنید.

تهیه غذا باید با رعایت همه نکات بهداشتی انجام شود تا ویروس به افراد دیگر انتقال پیدا نکند. اگر در رستورانها و مراکز تهیه غذا کار میکنید، حتما باید دستها را شسته و در حین کار از ماسک و دستکش استفاده کنید. افراد دیگر بهتر است تا زمان پایان این بیماری از خرید و خوردن غذاهایی که بیرون از خانه و به دست شخص دیگری تهیه میشود، پرهیز کنید.
استفاده از غذاهای بسته بندی شده و بهداشتی در صورتی که جعبه آنها آلوده به ویروس نباشد، مشکلی ندارند، اما قبل از مصرف باید گرم شوند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.
هرگز قبل از شستن، دست هایتان را به صورت نزدیک نکنید. از آن جایی که هنگام غذا خوردن دستها نزدیکی زیادی به دهان پیدا کرده و ممکن است ویروس را به دهان منتقل کنند، حتما قبل از صرف غذا دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

ویروس کرونا از طریق مدفوع نیز انتقال پیدا میکند؛ بنابراین در صورتی که به ویروس آلوده بوده و علائم آن را نداشته باشید، ممکن است با لمس سطوح مختلف قبل از شستن دست هایتان افراد دیگر را در معرض ابتلا به بیماری قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ رعایت فاصله گذاری در نانوایی ها را جدی بگیرید
ویروس کرونا یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. ممکن است حیوان به ویروس آلوده بوده و دست شما را آلوده کند. شست و شوی دستها پس از تماس با حیوانات از اقدامات ضروری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

دستگیرههای در و دکمههای آسانسور، از سطوح اشتراکی بین افراد زیادی هستند؛ بنابراین احتمال آلودگی آنها بسیار بالا است. تا حد امکان از لمس این سطوح با دست بدون محافظ خودداری کنید. میتوانید برای لمس آنها از آرنج دستتان استفاده کنید. هم چنین در صورت تماس با این سطوح بلافاصله دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

شست و شوی دستها قبل از ورود به خانه و لمس سطوح مختلف، از اقدامات اساسی برای پیشگیری از ورود ویروس به داخل خانه است. با رعایت این توصیه بهداشتی، از سلامت خود و دیگر اعضای خانواده محافظت کنید.
باید به این نکته توجه کرد که تنها شست و شوی دستها ضامن سلامت شما در برابر ویروس نیست. اقدامات دیگر از جمله حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از وسایل محافظت فردی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت روان، در کنار شست و شوی دستها شما را در برابر ابتلا به ویروس کرونا حفظ خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: