نخسین سلسله پادشاهان ایرانی- تاریخ تمدت ایران

فهرست شاهنشاهان ساسانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست شاهنشاهان ساسانی شامل اسامی شاهان شاهنشاهی ساسانی و از دودمان ساسان است که از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر جهان ایرانی و سرزمین‌های اطراف آن فرمان راند؛ بنیان این شاهنشاهی یکپارچه را اردشیر بابکان (یا ارتخشتره؛ از ارت: مقدس، خشتره: شهریار)[۲] بنا کرد. در دوران این شاهنشاهی بود که سرزمین‌های ایرانی شرقی که زیر فرمان کوشانی‌ها بودند و سرزمین‌های ایرانی غربی که زیر فرمان اشکانی‌ها بودند، برای اولین بار پس از سقوط هخامنشیان زیر فرمان یک شاهنشاهی درآمده و در زیر سایه یک پرچم با یکدیگر متحد گردیدند.[۳] پایتخت ایران در این دوره، شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود و جامعه ساسانی به چهار طبقه موبدان، جنگاوران، دبیران و پیشه‌وران تقسیم می‌شد.[۴] دین رسمی دولت ساسانی مزدیسنا بوده و اوستا و زند منابع اصلی حقوقی و دینی حکومتی محسوب می‌شدند.[۵] دودمان ساسانی، چهار سده بر بخش‌های بزرگی از آسیای غربی، آسیای میانه، آسیای جنوبی و برای مدت کوتاهی بر شمال آفریقا فرمان راند.

نخسین سلسله پادشاهان ایرانی-

تاریخ تمدت ایران

کتاب تاریخ تمدن ایران نوشته جمعی از خاورشناسان با مقدمه هانری ماسه و رنه گروسه و ترجمه جواد محیی

از سایت آسمان کتاب.

تشیع  {  " مهدی موعود " }: جهان اسلام  وادیان کلیمی _ مسیحی

تاریخ تمدن ایران

تاریخ تمدن ایران تالیف : پروفسور هانری ماسه و رنه گروسه به همکاری جمعی از دانشوران ایران شناس اروپا ترجمه جواد محیی انتشارات گوتنبرگ ، چاپ ۱۳۳۹

	تاریخ‌ تمدن‌ ایران‌

تاریخ‌ تمدن‌ ایران‌

حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام سال 632 درگذشت وی اولاد ذکور نداشت ولی دخترش فاطمه همسر علی (ع) دوپسر داشت بنام حسن وحسین .

وفات غیر منتظرء پیامبر بحران سیاسی شدید بیار آورد { محمد جانشیی برای خود تعیین نکرد بود } در اینصورت آیا می بایست داماد وپسر عم وی (علی) بجانشینی وی برگزیده شود یا اینکه می بایست شایسته ترین فرد مسلمانان را بدین سمت منصوب دارند ؟ به عبارت دیگر آیا لازم بود خلافت ارثی ویا انتخابی باشد . در اینجا علی که جنگجوی دلاوری بود در زمینه سیاست کاری از پیش نبرد.

ولی عمر ابتکار مذاکرات رابدست گرفت وپیشنهاد کرد که ابوبکر بخلافت بر گزیده شود. ابوبکر پدر یکی از زنان حضرت محمد بود وبار ها از جانب پیامبر اسلام به ماموریت های مهمی فرستاده بود : ابوبکر که از جانب " عمر " قویا پشتیبانی شده بود اورا جانشین خود اعلام داشت. پس از قتل " عمر " مسلمانان بجای علی عثمان را که مرد سال خورده وضعیفی بود به خلافت برگزیدند .

محمد وعلی وعثمان همه از یک قبیله یعنی قبیله قریش بودند. قبیله قریش بدوشاخه هاشمی وبنی هاشمی وبنی امیه بود.

پس از قتل عثمان خلافت به شخص علی منتقل شد ولی سراسر حکومت وی مصرف مبارزه با خویشان خود بنی امیه گردید . سرانجام با قتل علی بنی امیه پیروز شدند .

فرزندار شدن علی بنام " حسن " در اثر ضعف وکسالت مزاج از ادعای خلافت صرفنظر کرد . شعیان به پشتیبانی از فرزند دوم علی یعنی حسین برخواستند . بسال 680 میلادی حسین بن علی به مطالبه حقوق از دست رفته خویش با بنی امیه به مخالفت بر خواست . حسین پس از عزیمت از مدنیه راه عراق درپیش گرفت تابدعوت طرفداران خویش بدانان به پیوندد . وسط راه حسین به اتفاق خانواده واسکورت خویش در محلی بنام کربلا واقع در جنوب بغداد به محاصره افتاد ولی از تسلیم خوداری نمود. از اینرو بتی امیه بجز زین العابدین پسر یبمار حسین بقیه راقتل عام کردند. بارهائی زین العابدین از کشتار . سلسله امامت که به وسیله فاطمه دختر پیامبر به حضرت محمد میرسید تا سال 868 پابر جای ماند . در این سال اخرین ودوازده همین امام به دنیا آمد ولی بطور اسرار آمیزی ناپدید شد . امام دوازدهم بنظر شعیان همان " مهدی موعود " است که پیروزی رجعت خواهد کرد.

پس امام کیست ؟ بنا به عقیده اهل سنت که اکثریت مسلمانان را تشکیل میدهند امام { معنای لغوی امام پیشوا ست } نخست به کسی اطلاق می شود که نماز وعبادت عمومی رابجای آورد . از اینرو پیامبر ودر غیاب او نماینده وی مه رهبر روحانی زمان بوده واز طرف مردم برگزیده می شود امام محسوب می گردند ولی نتظر شعیان . امام کسی است که از جانب خداوند واز سلالهء پیامبر برگزیده شده است. بنا به عقیده شعیان علی به امر خدا از جانب شخص پیامبر به امامت برگزیده شده واولادی نسلاء بعد نسل امام بر حق خواهند بود. به این ترتیب چون از نظر شعیان وجود امام زمان ضروری است از اینرو منتظر ند که امام غائب { امام دوازدهم } بازگردد . شعیان نه تنها خلفای پیش از علی بلکه خلفای بنی امیه وبنی عباس را نیز که خلافت را از امامت تجریه کردند غاصب می شمارند . با توجه بمطالب مذکور . مدتها پی از پید ایش اسلام از طرف شعیان عامل اسرار آمیزی که معجرات قدیسین را بخاطر میآورد مذهب اسلام شد. امامان یکی پس از دیگری بوضع فیجع وغم انگیزی بقتل رسیده وبسیاری از گوشه های زندگی آنان تاریک ماند. ضمنا بطوزیکه در سطور آینده روشن میشود تشیع که ریشه عربی دارد با قریحه ء شاعرانه واسرار جوی ایرانی سرشته شده است . احتمالا فلسفه مذهبی تشیع واعتقاد به بازگشت امام ناپیدا مبتای مشترکی با ادیان کلیمی _ مسیحی دارد در اینجا مطلبی مه از طرف عده ای از تاریخ نویسان ذکر شده بمیان می آید وآن علت دل بستگی ایرانیان به تشیع است.

حسین بن علی . دختر آخرین پادشاه ساسانی را که بهنگام فتح ایران اسیر شده بود بعقد ازدواج خویش در آورد . به این ترتیب امام ها وارث بحق پیغمبر بودند .وارثین سلطنت ایران نیز که موهب الهی است محسوب شدند . چناچه بعداء خواهیم دید در قرن شانزدهم میلادی پادشاهان صفوی . تشیع را مذهب رسمی ایران اعلام ودر اینمورد به ساسانیان که نیروی مذهب دولتی استقاده می کرد تاسی جستند . در قرن دهم میلادی آل بویه سلسله ای مه تسلط اعراب را از ایران ریشه کن ساختند. خاطره فاجعه کربلا را همه ساله تجدید می کردند. در عرض هفته مقدسی که مراسم عزاداری انجام میگرفت دسته های عزاداران بحال گریه از کوچه ها می گذشتند . اشک ربری وعزاداران عمومی در ایران سابقه تاریخی بس کهنی دارد. مدتها خاطره کشته شدن سیاوش قهرمان ایران بدست تورانیان هماره با تشریفاتی نظیر عزاداری فاجعه کربلا برگزار می شد. بهرحال تشریفات عزاداری مزبور که سابق تاریخی ایران دارد در تشیع به مقیاس وسیع تری بزگزار وبه ایجاد یک سلسه درام مذهبی شگف انگیز ورقت بار میدان داد.

تشیع از این نظر خصوصاتی پیدا کرده وبصورت مذهب شهدا وعلاقه به بازگشت امام غائب آمده است. بنا بقولی اگر تسنن را در عالم اسلام بتوان ارتدکس وپیروز نامید. تشیع رنج واندوه بشمار خواهد رفت.

از اینجا نباید چنین نتیجه گرفت که تسنن وتشیع در نقطه مقابل هم قراردارند زیرا هر دومذهب برمتنای واحدی که همان " سنت " پیغمبر است قرار گرفته ورفتار وکردار محمد (ص) راهنمای مسلمانان است منتها شیعیان بیشتر به قول افراد خانواده پیامبر متکی می باشند . در صورتیکه سنی ها به گواهی همراهان ( اصحاب ) پیامبر نیز تکیه می کنند سنن مذهبی در فرق مزبور مشترک بوده وفقط عامل انتقال آنها با یکدیگر متفاوت است.

وجود افتراق تسنن فقط در مسائل درجه دوم بوده وهماره برمبنای واحدی قرار دارند . سنی ها فقط پیغمبر را عاری از خطا ولعزش میدانند ولی شیعیان در این امر متفق القولند که امامان نیز غائب میدانند شخصا از حق تفسیر قوانین مذهبی برخوردارند.

تشیع نیز بمانند تسنن بعدها به فرق مختلفی تقسیم شد برخی از این فرق بمانند " اسماعلیه " برای امام مقام الوهیت شدند. " گلدز بهر " خاور شناس معروف یطور وضوع نشان داده است که " اسماعلیه " میتولزی مشرکین را به علی نسبت میدهند . سریانیان قدیم سرخی شفق را به خون " آدونیس " که طمعه گراز شده بود نسبت میدادند . برخی از شعیان افراطی تیز کار توهمات رابجائی رساند ه اند که انعکاسی از خون شهیدان کربلا دانسته و معتقد مد که پیش از واقعه کربلا شفق فام بوده است

هانری . ماسه

http://wikifeqh.ir

بازماندگان امامزاده محمد محروق

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف

http://بازماندگان امامزاده محمد محروق

ولادت امام سجاد

ویکی فقه

https://fa.wikifeqh.ir › ولادت امام سجاد

http://ngo22tehran

و اما ولادت او در روز پنجشنبه پنجم شعبان سال ۳۸ هجری بود.» ۱.۲ - اقوال غیر مشهور.

ایران واسرائیل -کورش پادشاه پارسها وماد ها

ایران واسرائیل

کورش پادشاه پارسها وماد ها

آرامگاه اشموئیل نبی ع ـ ساوه‏

اشمائیل پیغمبر آرامگاه پدر کورش

کتاب کوهستان گمشده کورش

پژوهشگر :آنا هیتا نجفی - حستجو گز : سورنا نجفی

شابک 3-1-988-226-987

تاریخ تمدن ایران

بهمکاری جمعی از دانشوران ایرانشاس اروپا

بامقدمه پروفسور هانری ماسه ورنه گروسه

آ- دوپن سومر

کورش پادشاه پارسها ومادها به سال 556 قبل از میلاد در شرق وغرب به جهان گشایی پرداخت.

در سال 537 ساردوگنجهای افسانه ای کرسوس را به دست آورد. همه جا پیروزی یهمراه وی بود. به سال 549 به بابل حمله کرد واین پایتخت پراهمیت .ثروت خیز را تصرف تمود شهر بابل وسراسر کشور از آنجله سوریه وفلسطین به دست شاهنشاه افتاد.

قوم یهود جریان حوادث فوق را با علاقه کاملی تعقیب می کرد . زیزا به شال 586 نابوکدنوزر " بخت النصر -1" پادشاه بابل . بیت المقدس را خراب نمود ومعبد آنرا اتش زده.

پادشاهان وروءسای قوم یهود را به اسارت برده بود. دولت یهود منقرض وبر پیشانی افتخارات صیون داغ ننگ نهاد شده بود ! با این حال اسراِئیل به آینده ایمان داشت ومعتقد بود که قوم یهود هرگز نمی میرد : " آری این همان یهوه . خدای قادر مطلق است که کورش را ذبرانگیخته ودر های پیروزی را بر روی وی باز می کند .

شهر ها یکی پس از دیگری وسرانجام بابل به تصرف وی در می آید . کورش همان مردی است که یهود اورا با روغن مقدس مسح اورابرای درهم شکستن بابل انتخاب کرده است.

هم اوست که یهودیان را از تبعید به فلسطین باز گردانده وافتخارات صیون را به وی باز می گرداند"

یکی از انبیای اسرائیل در حدود سال 539 به این عبارات در باره کورش سخن راند ونبوت وی بعدها ضمیمه کتاب اشعیاء نبی شده است. قوم یهود ار حلقوم پیامبر خویش تمنیات قلبی خود را نسبت به پیروزی ایران وتاسیس امپراطوری عظیم پارسها بیان داشته است. کورش بمحض نصرف بابل فرمان داد تا یهودیان به اورشلیم باز گشته وهیکل را از نو بنا کنند . کاروانهای تبعیدی به کشور خویش بازگشتند ودولت یهود تحت قیمومیت ساتراب " ماورء فرات " تاسیس گردید . البته مشکلاتی نیز در یین بود. به سال 522 پیش از میلاد یعنی اوائل سلطنت داریوش اول هنوز شروع به بنای هیکل نشده بود. در این موفع به سرعت آغاز ساخنمان نمودند داریوش نیز که مردکم تعصیی بود آن چه راکه سلفش اجازه داده بوذ تائید کرد. از اینرو یهودیان موفق شدند در 515 قبل از میلاد تجدید ساختمان هیکل را با شکوه تمام جشن گیرند.

در این دوره حکومت نوبنیاد یهود هنوز بسیار ضعیف وحصار شهر اورشلیم به حال ویرانی بود. یهودیان در 450 شروع به مرمت حصار نمودند . عمال حکومت ایران از این امر نگران شده به شاه گزارش دادند . ارذشیر به حال بهت وحیرت شدند .

یک نفر یهودی به نام " نحمیا " که در دربار شاهنشاه ایران مقام شامخی داشت پیش شاه به وساطت برخواست و منظور قوم اسرائیل را به شکلی توجیه کرد که در 445 بخودوی ماموریت داده شد به اورشلیم رفته وبه عنوان حاکم شهر به بنای حصار وتمشیت امور به پردارد.از آن پس به تدریج تواره یعنی مجموعه احکام منتسب یه موسی به فرمان شاهنشاه به منزله قانون اساسی کشور اسرائیل تلقی شد. کتاب مقدس از سرگذشت یک مرد روحانی به تام اسداراس که به فرمان اردشیر رعایت قوانین مقررات مزبور به نام " قوانین خدا وشاه " نام برده شده است.

در الفانتین مصر یعنی منطقه ای که هنگام فرمانروائی ایرانیان یک اقلیت یهودی ساکن ان بود با پاپیررسی که بر آن بخط " آرامی " فرمانی از داریوش دوم نوشته شده به دست آمده است. از مقدمان فوق این تنیجه حاصل شد که تجدید حیات اسرائیل به صورت دولت یهود فقط در سایه حمایت پادشاهان ایران میسر بود.روابط ایران واسرائیل به همین اقدام سیاسی محدود نبود. در دوره تسلط پارسیا واز آن پس دوره اشغال یونانیان معتقدات مذهبی ایران اثر عمیقی در یهودیان باقی گذاشت . مورخین از قبیل " ا.میز " و" بوسه " به نفوذ مزبور اهمیت زیادی داده ومتعقدند که بر جببین تحولات مذهبی قوم اسرائیل پس از بازگشت از تبعید مارک ایرانی مشاهده میشود . نظریه زردشت در باره " توحید " دفت نظر یهودیان روشن بین زا بخود جلب نمود. آنها باخود می گفتند :

" مگر یهوه خود خدای آسمان وخدای واحدی نیست ؟" توجه به این نکته ضروری است که نظریه یکتا پرستی یهودیان کمی پس از ظهور زردشت بیان شده ودر کتاب اشعیاء نی چنین نوشته اند:

{ من یهوه هستم . وجز ازمن خدایی وجود ندارد }

اگر فرض کنیم که فکر یکتا پرستی شایانی نموده است. بنا به آئین مزدایی . زیر دست آهور امزدا یعنی خدای بزرگ ( امشاسپنتا ) ها با فرشتگان قرار دارند . از نقطه تظر های مختلفی فرشتگان مزبور با ملائکه مقربین الهیات یهود : یعنی میکائیل ورفائیل وجبرائیل وهم چین اقانیم ثلاثه : عقل وکلمه وروح القدوس که در علوم نظری یهودیان پس از بازگشت از تبعید اهمیت فوق العاده ای یافت قابل تطبیق است. آئین مزدائی در اصل . بیان تاریخ عالم بصورت مبارزه ای بین خیر وشر است. این ثنویت که قبل برای اسرائیل موضوع شناخته ای بود بتدریج در میان یهودیان پس از تبعید ورد زبانها می شود . جیوش خیر یا روشنائی عبارت از فرشتگان وعادلان وجیوس شر یا تاریکی همان دیوان واشرار است. از فرشتگان ودیوان از این پس در کلام یهود سخن بمیان می اید. حتی نام برخی از آنها رنگ کاملا ایرانی دارند . مثلا یو معروف به اسموده در کتاب " تویی " جز تحریف لفظ فارسی { آ اسما- دائوا} نیست. از آن گذشته در الهیات یهود مترادف با اهریمن یا روح شر مزدائیان از شیطان یا بلیان که حاکم ظلمات ومسلط یر زمین است. نام می برند . شیطان . فقط پس از بازگشت از تبعید در ادبیات مذهبی یهود ظاهر می شود. آیا از این همه دلائل مستند نمی توان نتیجه گرفت که اسرائیل به تقلید از ایزان پرداخته است ؟ نفوذ ایران در نظریات اسرائیل پس از باتزگشت از تبعید بخصوصی در زمینه مسائل آخر الزمان جهان وافراد بشر قابل توجه است . عقیده به رستاخیر مردگان وقضاوت نهایی و مجازات با آتش ایده هائی است که قبل از یهودیان توسط ایرانیان بیان شده است

منابع :آ. دوپن سومر -کتاب :تاریخ تمدن ایران پروفسور هانری ماسه ص131- 135

1-بخت النصر

2- http://اورشلیم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

3-http://نحمیا - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

4- http://کتاب تاریخ تمدن ایران آی کتاب

5-http://هیکل - مانترَه

6-http://کتاب مقدس

7- http://sherafatsaveji.blogfa.com/post/1918

تاریخ تمدن ایران -ساوه...

http://خبر تولد مسیح (ع) توسط سه مغ ساوه ای( دانشمند آوه ) به اورشلیم

دشمنان فرهنگ ایران  غرب وعرب دکتر ابراهیم دینایی

ابراهیم دینانی

فرهنگ ایران باستان

https://www.aparat.com/v/xez7rov

غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ۱۳۱۳ اصفهان) فیلسوف و نویسنده ایرانی است. بخشی از شهرت وی به علت پژوهش در فلسفه اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. دینانی تسلط خاصی بر فلسفه ابن سینا، ابن رشد، سهروردی، ملاصدرا و به‌طور کلی نحله‌های فلسفه اسلامی و اندیشه‌های فیلسوفان مسلمان دارد.

فرهنگ ایران باستان

غرب و عرب
دوطایفه با این ایران دشمن دیرنیه دارند
فرهنگ را نابود کردند
علت دشمنی
۱-غربی ها ( مرکز یونان )تمدن ایران از غرب
می دانند(چه قبل از اسلام وچه بعداز اسلام)
۲- عرب ها ( قبل از اسلام- وبعد از از اسلام)
عربها ادماش با ایران بربر می دانند(وحشی -بی شعور )
ایرانیان هیچ مخالفت با اسلام نداشتند

ساسانیان شهربانو دختر یزد گرد پادشاه ایران را

به امام حسین علیه اسلام به عقد در آورده

امام سجاد علیه السلام نوادگان ایران می باشد

شهربانو

ویکی شیعه

https://fa.wikishia.net › view

شهربانو

شهربانو، مادر امام سجاد(ع). به گزارش تاریخ‌نگاران و محدثان، شهربانو دختر یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانی بود که پس از ورود اسلام به ایران به همسری امام حسین(ع) ...

پشت‌پرده سفر ترامپ به خلیج فارس چیست؟

دونالد ترامپ در دومین دوره ریاست‌جمهوری‌اش بار دیگر به خلیج فارس بازگشته، اما این‌بار در میانه نظمی تازه و بحرانی منطقه‌ای. سفر او با محوریت قراردادهای اقتصادی، فناوری، تسلیحات و مذاکرات امنیتی انجام می‌شود؛ در حالی‌که جنگ غزه، احیای نقش قطر و چرخش عمل‌گرایانه کشورهای عربی بر فضای سفر سایه انداخته است. این نمایش دیپلماتیک پرزرق‌وبرق، با پرسش‌هایی درباره شفافیت، تضاد منافع و دستاوردهای واقعی همراه شده است.

http://تاریخ ایران باستان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

http://تاریخ ایران از آغاز تا کنون

نقشه‌های کهن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

http://دانلود کتاب تاریخ تمدن ایران

تاریخ تمدن ایران

تاریخ تمدن ایران

هنگامی که سخن از تاریخ ایران می‌رود، باید به این نکته توجه داشت که آیا منظور تاریخ اقوام و مردمانی است که از آغاز تاریخ تا کنون در مرزهای سیاسی ایران امروزی زیسته‌اند یا تاریخ اقوام و مردمانی است که خود را به نحوی از انحاء ایرانی می‌خوانده‌اند و در جغرافیایی که دربرگیرنده ایران امروز و سرزمین‌هایی که از دیدگاه تاریخی بخشی از ایران بزرگ (ایرانشهر) بوده‌است زیسته‌اند. گاه تاریخ ایران را از ورود آریایی‌ها که نام ایران نیز از ایشان گرفته شده‌است، به فلات ایران آغاز می‌کنند. ولی این به این معنی نیست که فلات ایران تا پیش از ورود ایشان خالی از سکنه یا تمدن بوده‌است. پیش از ورود آریاییان به فلات ایران تمدنهای بسیار کهنی در این محل شکفته و پژمرده شده بودند و تعدادی نیز هنوز شکوفا بودند. برای نمونه تمدن شهر سوخته در سیستان، تمدن عیلام در شمال خوزستان، تمدن جیرفت در کرمان، تمدن تپه سیلک در کاشان، تمدن اورارتو در آذربایجان، تمدن تپه گیان در نهاوند و تمدن مانناییان در کردستان و آذربایجان و و تمدن کاسی‌ها در لرستان ذکر می‌شود. این کتاب که مجموعه ای از مقالات ایرانشناسی در آن گرد آمده به گونه ای می توان آن را دیدگاه فرانسویان نسبت به ایران دانست چرا که با بررسی اسامی که به عنوان مؤلف در صفحات نخست ذکر شده اکثراً دارای ملیت فرانسوی هستند. نوشته هنری ماسه در سرآغاز کتاب به بررسی و معرفی شرق شناسان و ایران شناسانی که در این زمینه مطالعاتی نموده اند پرداخته است . هانری ماسه خاورشناس معاصر فرانسوی، خود صاحب تألیفاتی در ادبیات و زبان فارسی می باشد. هانری ماسه متصدی کرسی تدریس زبان فارسی در مدرسه زبان های شرقی در پاریس، و مدتی مدیر آن مدرسه بود . هنری ماسه در نوشته خود به دوره اوج مطالعات مستشرقین که به اوایل قرن نوزدهم میلادی می رسد اشاره دارد .هنری ماسه در ادامه بحث خود به هدف این فعالیت ها نیز پرداخته که آن را شناخت فرهنگ و تاریخ و هنر و مذاهب دانسته است. رنه گروسه در دیباچه کتاب به ماندگاری تمدن و فرهنگ ایران و گسترش آن در آسیای شرقی پرداخته و به خوبی دامنه های این گسترش را نشان داده است...

تگ:

پیشینه نژادی تمدن آریایی نخستین تمدن ایرانی نژاد آریایی هویت نژادیبیشتر

تمدن یونان و روم باستان , دومین تمدن بزرگ و محوری تاریخ

http://تاریخ ایران: سرزمین همیشه ماندگار

کتاب حاضر، شامل سه اثر از سه محقّق تاریخی درباره بخش‌های از تاریخ سرزمین ایران است. در بخش اوّل، به عنوان «ایران از آغاز تا اسلام»، تاریخ ایران از آغاز تا زمان مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان با نگاهی به آثار باستانی آن دوره بررسی شده است.

تاریخ ایران: سرزمین همیشه ماندگار

رهبر انصارالله: آمریکا از کشورهای عربی پول می‌گیرد و به اسرائیل می‌دهد

رهبر انصارالله: آمریکا از کشورهای عربی پول می‌گیرد و به اسرائیل می‌دهد

رهبر جنبش انصارالله یمن از حمایت های تمام قد آمریکا و کشورهای غربی از حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی امروز خود تاکید کرد: حملات وحشیانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بر پایه حمایت‌های تمام قد آمریکا و کشورهای غربی صورت می‌گیرد. طی هفته جاری بیش از هزار و ۲۰۰ تن در نوار غزه که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند به شهادت رسیده و زخمی شده‌اند. صهیونیست‌ها مراکز و مناطقی را که مدعی امن بودن آنها هستند بمباران می‌کنند. آنها تاکنون ۲۵۰ مرکز استقرار آوارگان فلسطینی را هدف قرار داده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: اوضاع انسانی در نوار غزه به شدت فاجعه بار شده و دیگر مواد غذایی نزد نهادهای فعال در این باریکه باقی نمانده است. این اوضاع حجم توحش رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا را نشان می‌دهد. جنایات این رژیم در کرانه باختری نیز ادامه دارد و شاهد تلاش تل آویو برای به دست گرفتن کنترل کامل این منطقه هستیم. سالگرد روز نکبت بار دیگر به ما یادآور می‌شود که روش و منش رژیم صهیونیستی طی ۷۷ سال گذشته تغییری نکرده است. سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی نیز طی ۷۷ سال گذشته در حمایت از این رژیم تغییر نکرده است.

رهبر جنبش انصارالله یمن بیان کرد: عادی سازی روابط خیانت بزرگ به امت و رویگردانی از آرمان مشروع فلسطین است. رژیم‌ها و ملت‌هایی که از فلسطین حمایت نمی‌کنند هیچ بهانه‌ای ندارند. ما شاهد وجود نقشه‌ای هستیم که این طور جلوه دهد هر کسی علیه رژیم صهیونیستی بایستد در حال خدمت رسانی رایگان به ایران است و این مسأله هیچ ربطی به آنها ندارد. نقشه مذکور توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا ترویج می‌شود.این در حالی است که رویکرد ایران یک رویکرد اسلامی شرافتمندانه در قبال آرمان فلسطین و حمایت از رزمندگان است؛ رویکردی که تمام نظام‌های اسلامی باید آن را دنبال کنند.

عبدالملک الحوثی اضافه کرد: نیروهای مسلح یمن طی هفته جاری ۹ عملیات با استفاده از موشک‌های مافوق صوت و بالستیک و پهپادها انجام دادند که مهم‌ترین آنها عملیات علیه فرودگاه بن گوریون با هدف محاصره هوایی دشمن صهیونیستی به شمار می‌رود. یکی دیگر از این عملیات‌ها همزمان با سخنرانی ترامپ صورت گرفت. نیروهای مسلح یمن همچنان برای محاصره هوایی دشمن صهیونیستی تلاش می‌کنند.

وی بیان کرد: سیاست آمریکا در قبال رژیم‌های عربی بر اساس باج خواهی تنظیم شده است. این باج خواهی در زمینه‌های مالی و سیاسی نمود پیدا می‌کند و بر پایه ترساندن آنها بنا شده است. آمریکا این طور جلوه می‌دهد که اگر حمایت‌های این کشور از رژیم‌های عربی نباشد آنها از بین می‌روند. آمریکا از کشورهای عربی پول می‌گیرد و به جیب اسرائیل می‌ریزد. منطق واشنگتن و تل آویو حقیر کردن این امت است. دریانوردی رژیم صهیونیستی و حرکت کشتی‌های این رژیم از دریای سرخ و باب المندب و خلیج عدن و دریای عربی ممنوع است.

گفت‌وگوهای دیپلماتیک آمریکا و سوریه در ترکیه

گفت‌وگوهای دیپلماتیک آمریکا و سوریه در ترکیه

وزرای خارجه آمریکا و سوریه در ترکیه دیدار و بر گشودن فصل جدید روابط تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، در ادامه تحولات اخیر منطقه، مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا در دیداری رسمی با اسعد حسن الشیبانی، همتای سوری خود در خاک ترکیه به گفت‌وگو نشست.

این دیدار به دنبال ملاقات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با احمد الشرع، سرکرده رژیم تروریستی سوریه در ریاض صورت گرفت.

طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روبیو در این نشست بر رویکرد جدید واشنگتن در قبال دمشق تأکید کرد و از آمادگی کشورش برای کاهش فشارهای تحریمی جهت ایجاد ثبات در سوریه خبر داد.

روبیو ضمن استقبال از تلاش‌های رژیم جولانی در سوریه برای برقراری صلح با اسرائیل و کاهش نفوذ ایران در این کشور، خواستار شفاف‌سازی درباره سرنوشت شهروندان آمریکایی مفقود یا جان باخته در سوریه و پایان دادن به استفاده از تسلیحات شیمیایی شد.

وی همچنین حفاظت از حقوق بشر برای تمامی اقوام و مذاهب را یک اصل بنیادین در مسیر عادی‌سازی روابط دو کشور دانست.

همزمان، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در یک همایش سرمایه‌گذاری در عربستان، از تصمیم دولتش برای لغو تحریم‌ها علیه دمشق خبر داد؛ اقدامی که به گفته وی، با هدف کمک به بازسازی و بازگشت سوریه به صحنه بین‌المللی انجام می‌شود.

ترامپ اعلام کرد: این تصمیم پس از رایزنی با رهبران ترکیه و عربستان سعودی اتخاذ شده و هدف نهایی آن، ایجاد شرایطی برای شکوفایی دوباره سوریه است.

در این چارچوب، گفته می‌شود: رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از دولت موقت سوریه خواسته تا به توافق‌های صلح منطقه‌ای بپیوندد و در راستای حل بحران آوارگان فلسطینی در سوریه گام بردارد.

دیدارشهردار منطقه ۲۲ با نمازگداران مسحد علی بن ابطالب

با سلام

مجتمع مسکونی پارسیا وسایل...

۱۶ برج ×۷۴ خانواد =۷۵۴ خانوار شامل ۸ برج سرو ۲برج ارکیده و۳ برج یاس و۲ برج برلیان ویک برج پاسارگاد

۴۰۰ خانواد برج ساحل جمعا ۷۵۴ خانوار + ۴۰۰ خانوار= ۱۱۵۲ خانوار...

تومان عوارض سالیانه نوسازی وعمران شهری مبلغ ۶۷۸۴۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

۱۱۵۲×۵۵۷۹۰۰۰۰= ۲۰ میلیارد ۶۷۸میلیون ۴۰۰ هراز تومان جمع کل بیش ۸۴ میلیارد تومان بین ناحیه ۶و۴و۳ قرار گرفته در منطقه۲۲

اقدامات در دست اجرا

۱- اجرای طرح متر ۱۰ در منطقه از دریاچه شهر داری خلیح فارس

میدان ساحل ومیدان موج .... توسط شهرداری

۲- اجرای طرح شبکه جمع آوری وانتقال فاضلاب منطقه ۲۲

چالش ها

-وجود آلودگی هوا صوتی - وهوا در کنار انبوه‌سازی از چالش این منطقه

-شهروندان منطقه ۲۲ به واسطه آزاد راه تهران کرج .. تردد های پرحجم روزانه بین شهری وبین استانی

-مشکل کم بود آبیاری پارک چیتگر درحال خشک شدن هستند

-مشکلات فرهنگی اجتماعی دریاچه چیتگر

-نیمه تمام پارک طبقاتی میدان دریاچه چیتگر

کم بود ها ناحیه ومنطقه ۲۲

-عدم دسترسی به سرای محله

-کم بود فًضای آموزشی وزازت آموزش وپرورش

-کم بود فضای مراکز بهداشتی ودرمانودرمان

-باغ گیاه شناسی ملی ایران

-در طرح جامع ایجاد رویشگاه‌های ایران وجهان می باشد مورد توجه بوده

-نیمه تمام بیمارستان مغز واعصاب پروفسور سمیعی شهرک باقری

- طرح بهسازی شمال مسجد علی بن ابیطالب علیه اسلام

تهیه کننده محمد شرافت فعال اجتماعی مدیر عامل دوستاران آوای طبیعت استان تهران

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴

-

سلمان فارسی

سلمان فارسی

http://سلمان فارسی

  • خواندن
  • ویرایش
  • نمایش تاریخچه

ابزارها

«سلمان» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای دیگر کاربردها، سلمان (ابهام‌زدایی) را ببینید.

برای مجموعه تلویزیونی، سلمان فارسی (مجموعه تلویزیونی) را ببینید.

سلمان فارسی

سَلْمَان ٱلْفَارِسِيّ‎‎

پدر سلمان به‌دلیل دست کشیدن از دین مزدیسنا او را از ایران بیرون می‌کند. (نقاشی از دربار مراد سوم دوازدهمین سلطان عثمانی، ح. ۱۵۹۵)

زادهٔح. ۵۶۸

جی اصفهان و در برخی منابع شاپور و رامهرمز[۱]

درگذشتح. ۶۵۲ یا ۶۵۳[۲]

مدائن، خلافت راشدین (امروزه عراق)

یادمان‌هامسجد سلمان فارسی، عراق

شناخته‌شده
برایصحابی محمد

آثارترجمه ناکامل[۳] قرآن به زبان پارسی

سلمان فارسی[الف] (حدود ۵۶۸ – ۶۵۲ یا ۶۵۳ میلادی) عالم دینی ایرانی و از صحابهٔ محمد، پیامبر اسلام، بود. وی از نخستین ایرانیانی بود که اسلام را پذیرفت و پیامبر اسلام نیز او علاقه مند بود.

او به‌عنوان یک زرتشتی، بیشتر زندگی اولیه‌اش را وقف تحصیل کرد تا مغ شود، اگرچه بعداً مشغول سفر به سراسر آسیای غربی برای گفتگوی بین ادیان با سایر گروه‌های مذهبی شد. جست و جوهای او در نهایت باعث گرویدن او به مسیحیت و بعداً مسلمان شدن او گردید که پس از دیدار و دوستی وی با محمد در شهر یثرب رخ داد. او از صحابی برجسته غیر عرب و از نزدیک‌ترین دوستان محمد بود. محمد در میان پیروان خود گفته بود که «سلمانُ منّا اهلَ البیتِ»[۶] یعنی سلمان را جزوی از اهل بیت خود می‌دانست.[۷] در ملاقات با سایر اصحاب، اکثراً با کنیهٔ ابوعبدالله از او یاد می‌کرد.

پیش از غزوه خندق در سال ۶۲۷ میلادی، سلمان به محمد و دیگر مسلمانان نخستین پیشنهاد داد که خندق (کَندَک) بزرگی را در پیرامون یثرب بِکَنَند (ترفندی که معمولاً به‌دست ارتش ساسانی استفاده می‌شد) تا در برابر یورش قریش که از مکه اردوکشی کرده بودند، پایداری کنند.[۸]

سلمان فارسی نزد تمامی مذاهب اسلام به‌ویژه سنّی به عنوان نخستین شخص ارکان اربعه گرامی داشته می‌شود و برای او جایگاهی والا در نظر دارند.[۹] او با این که پسر یکی از دهقانان ایران بود،[۱۰] زرتشتی باقی نماند و سال‌ها به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در همین سفرها در سرزمینی به بردگی درآمد و سپس محمد او را خرید.[۱۰] سلمان فارسی که خرد و دانش‌های ایرانیان و مسیحیان را می‌دانست از رایزنان محمد بود. او در سال‌های پایانی زندگی خود استاندار (والی) مدائن گردید.[۱۱] دربارهٔ زندگی او مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی داوود میرباقری در حال ساخت است.

نام و نسب

[ویرایش]

برای سلمان فارسی پیش از مسلمان شدن نام‌های گوناگونی را نوشته‌اند. طبری و ابونعیم بدخشی نام وی را «مابه» نوشته‌اند، ابن بابویه «روزبه» و بلعمی «فیروزان» نوشته است. طبری و ابن عساکر نام پدر سلمان را «بوذخشان» و ابونعیم بدخشان و ابن بابویه «خشبوذان» نوشته است.[۱۲]

برخی از این نام‌ها به‌ویژه نام پدر او شکل معرب یا تصحیف‌شده‌هایی از یک نام فارسی هستند. در بعضی از منابع برای سلمان سلسله نسب ذکر شده و او را با پاره‌ای از شخصیت‌های باستانی پیوند می‌دهند. محمد، وی را پس از اسلام آوردنش «سلمان» می‌نامد. ابن سعد، کنیهٔ وی را «ابوعبدالله» عنوان کرده و ابونعیم بدخشی نسب وی را «سلمان بن اسلام» یاد کرده است. کشی در روایتی نقل نموده که سلمان در پاسخ به پرسشی دربارهٔ نسبش خود را «سلمان بن عبدالله» معرفی کرده است. همچنین در حدیثی از صادق نقل شده است که سلمان با نسبت به محمد یعنی سلمان محمدی یاد کنید نه با نسبت فارسی.[۱۲] شایان ذکر است که سلمان فارسی ازجمله افرادی بود که بنا بر احادیث متواتر در زمره منا اهل البیت قرار داشت. سلمان فارسی، از صحابی بزرگ پیامبراسلام ، نخستین مسلمان ایرانی و از اصحاب خاص امام اول شیعیان است. طبری و ابونعیم اصفهانی نام اصلی سلمان را مابه و ماهویه دانسته‌اند؛ اما ابن‌بابویه او را روزبه و بلعمی نام اصلی سلمان را فیروزان خوانده‌اند. پس‌از آنکه این صحابی ایرانی اسلام آورد، پیامبراسلام او را سلمان نامید.[۱۳] ضمن اینکه در تاریخ و محل تولد او اختلاف است.بسیاری از مورخان، سلمان را اهل جی اصفهان و برخی دیگر او را اهل شهرهای رامهرمز، شهر‌شاپور و شیراز دانسته‌اند؛ اما دراین‌میان، انتساب او به جی اصفهان اعتبار بیشتری دارد؛ به‌ویژه آنکه سلمان پس از فتح اصفهان به دست مسلمانان به آنجا رفت و مدتی در آنجا اقامت داشت و مسجدی در جی احداث کرد که تا قرون ششم و هفتم همچنان برجای بود.[۱۴]

زادگاه و کودکی

[ویرایش]

سلمان فرزند یکی از دهقانان (اشراف زمیندار) و بزرگزادگان ایرانی، زادهٔ کازرون و سپس ساکن جی اصفهان بود.[۱۰][۱۵][۱۶] برخی آورده‌اند که پدر او از نظامیان ساسانی بوده است.[۱۲] بعضی از پژوهشگران او را از خاندانی مزدکی می‌دانند[۱۷] و پاره‌ای بر این باورند از طبقهٔ برگزیدگان جامعهٔ مانوی بوده است.[۱۸] در برخی منابع از شهرهایی چون شاپور[۱۲] یا دشت ارژن و رامهرمز[۱۹] به‌عنوان زادگاه سلمان فارسی یاد شده است اما انتساب او به جی اعتبار بیشتری دارد زیرا سلمان پس از فتح اصفهان به‌دست مسلمانان به آنجا می‌رود و مدتی در آن شهر زندگی می‌کند. طبری و ابونعیم اصفهانی سخنانی را که سلمان در اصفهان بیان کرده، آورده‌اند. همچنین گفته شده که سلمان مسجدی را در جی می‌سازد که تا سده‌های ششم و هفتم برپا بوده و اکنون نیز در منطقه جی اصفهان بقایای مسجدی کهن باقی است اما اطلاع دقیقی از تاریخ بنا و نقش سلمان در ساختنش در دسترس نیست.[۱۲]

درازای عمر سلمان فارسی

[ویرایش]

سلمان فارسی در سال ۵۶۸ میلادی چشم به جهان گشود و در سال ۶۵۲ یا ۶۵۳ میلادی (۳۲ هجری) درگذشت. دربارهٔ مدت عمر سلمان فارسی افسانه‌ها و اغراق‌هایی نیز پرداخته شده است. بیشتر مورخان شیعی، درازای زندگانی سلمان را ۲۵۰ سال دانسته‌اند مانند: «محدث نوری» که نظریهٔ ۲۵۰ سال معتبرتر می‌داند یا «ابن عبدالبر» در کتاب الاستیعاب ج ۲، ص۱۹۵، همچنین ابن اثیر جزری در کتاب اسد الغابة ج ۲، ص ۳۲۲، السیرة الحلبیة، ج ۱، ص ۱۹۵، صفوة الصفوه، ج ۱، ص ۵۵۵، مجالس المؤمنین، ج ۱، ص ۲۰۸، الاصابة، ج ۲، ص ۶۲، الغدیر، ج ۷، ص ۲۸۲، و الدرجات الرفیعة، ص ۲۲۰، نظریهٔ ۲۵۰ سال را معتبرتر و پذیرفتنی‌تر شمرده‌اند.[۲۰][۲۱] ضمنا دوران زندگی سلمان فارسی را می‌توان به دو بخش پیش از اسلام و پس‌ازآن تقسیم کرد. قبل از ظهور اسلام، پدر سلمان که از دهقانان و اشراف زمین‌دار و بزرگ‌زاده ایرانی بود، پیرو آیین زرتشت بود؛ سلمان نیز به تبعیت از محیط خانوادگی و گرایش دینی پدر از همین آیین پیروی می‌کرد؛ چنان‌که او همواره از برافروخته‌ماندن آتش آتشکده مواظبت می نمود.[۲۲] ضمن اینکه سلمان در سن جوانی و در پی آشنایی با مسیحیانی که در پیرامون او زندگی می‌کردند، به این دین گرایش یافت؛ هرچند برای تغییر آیین با مخالفت سرسختانه‌ پدر مواجه بود، تا جایی که به خاطر این موضوع مدتی در خانه حبس شد. اما سلمان سرانجام به‌منظور آشنایی بیشتر با آیین مسیحی راهی شام شد و از آنجا به عراق و روم شرقی سفر کرد و با اسقفان و راهبان مسیحی متعدد، گفت‌وگو کرد.[۲۳] لازم به توضیح است که بنا بر گزارش‌های تاریخی، آخرین اسقفی که سلمان با او به گفت‌وگو می‌نشست، در هنگام مرگ، نام و نشان پیامبر اسلام را برای او ذکر کرد و با یادآوری نشانه‌های پیامبر او را به جست‌وجوی پیامبر تشویق کرد؛ ازاین‌رو، سلمان برای یافتن و دیدار با پیامبر راهی حجاز شد؛ اما طی حوادثی به بردگی مردی یهودی از اهالی یثرب درآمد و در نخلستان‌های او مشغول به کار شد.[۲۴] بنابراین، سلمان در این شهر، به دیدار پیامبر نائل آمد و پس‌از تطبیق ویژگی‌های ایشان با ویژگی‌هایی که برای پیامبر در کتب اهل کتاب نقل شده بود، نبوت ایشان را قبول کرد.[۲۵] پیامبراسلام، سلمان را از صاحب یهودی‌اش خرید و آزاد کرد. او به‌قدری زاهد بود که زیر سایه درختان و دیوارها می‌زیست و با ساختن خانه برای خود مخالف بود؛ تا آنکه به اصرار یکی از دوستانش به اقامت در منزلی رضایت داد که بسیار کوچک و ساده بود. سهمی را که از بیت‌المال می‌گرفت، به نیازمندان می‌داد و از راه سبدبافی و کارهایی ازاین‌دست ارتزاق می‌کرد.[۲۶]

فرزندان

[ویرایش]

در طبقات ابن سعد، حلیه الاولیاء، طبقات المحدثین و اسدالغابه آمده که سلمان دارای سه فرزند به نام‌های عبدالله و کثیر و محمد بوده همچنین برادری در شیراز و خواهر و دختری در اصفهان داشته است. جمع کثیری از محدثین از جمله سوزنی سمرقندی و ضیاءالدین خجندی از اولاد وی هستند.[۲۷]

اندیشه

[ویرایش]

سلمان در آغاز در ایران با باورهای میترایی آشنا بود و سپس باورهای زرتشتی و سپس‌تر باورهای مانوی و بدین‌گونه با حکمت و خرد ایران باستان آشنا بود. به غرب رفت و با باورهای مسیحی آشنا شد و سال‌ها در آنجا در خدمت کلیسا بود و با باورهای یهودی بیشتر آشنا شد. در یثرب محمد را دید و با اسلام آشنا گردید.[۲۸] لویی ماسینیون فرانسوی، آثار منسوب به سلمان را چهار کتاب معرفی می‌کند که از جمله آن‌ها «خبر جاثلیق» است که ۱۰ سند مکتوب را برای ذکر آن آورده است.

ایمان به دین نیاکان

[ویرایش]

سلمان (روزبه) فارسی از طبقه برگزیدگان جامعه مانوی بوده است و چون دین مانی را بر دین زرتشتی ترجیح داده بود، مجبور به فرار از ایران شد.[۱۸][۲۹][۳۰][۳۱] ا

ایمان به مسیحیت

[ویرایش]

او در سنین جوانی به‌واسطهٔ آشنایی با مسیحیانی که در پیرامون او بودند، به مسیحیت روی آورد به همین جهت با مخالفت سرسختانه پدرش روبرو می‌شود و مدتی او را در خانه زندانی می‌کند.[۱۲] او سپس برای تحصیل دین مسیحیت به سوریه رفت.[۱۰] ذهبی در سیر الاعلام روایت کرده است که روزی پدرش به دلیل مشغله در ساخت‌وساز، سلمان را برای سرکشی به زمین‌های کشاورزی فرستاد. در مسیر، سلمان از کنار کلیسایی عبور کرد و صدای نیایش مسیحیان را شنید. این مراسم او را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد وارد کلیسا شود و با علاقه به مراسم دینی آنان نگاه کند. این تجربه باعث شد سلمان آیین مسیحیت را برتر از آیین خود بداند و از رفتن به زمین‌های پدرش صرف‌نظر کند. وقتی نزد پدر بازگشت و ماجرا را بازگو کرد پدرش با او مخافت کرد و برای جلوگیری از گرایش بیشتر سلمان به مسیحیت، او را زندانی و پایش را زنجیر کرد.

سلمان از طریق مسیحیان محل باخبر شد که کاروانی از بازرگانان شام به شهر آمده است. پس از مدتی، با گشایش زنجیر و فرار از خانه، همراه کاروان راهی شام شد. در آنجا با اسقفی آشنا شد و در کلیسا به خدمت و آموزش نزد او پرداخت. پس از مرگ اسقف، سلمان با توصیه او به موصل رفت و سپس با توصیه‌های بعدی، به شهرهای نصیبین و عموریه (در روم) رفت و در هر مرحله نزد راهبی پرهیزگار و زاهد خدمت کرد.

راهب عموریه، در واپسین لحظات زندگی‌اش به سلمان خبر داد که زمان ظهور پیامبری نزدیک است که در سرزمین حجاز و در منطقه‌ای میان دو حرّه، جایی با نخلستان، ظهور خواهد کرد. راهب ویژگی‌های این پیامبر را چنین برشمرد: «او هدیه را می‌پذیرد اما صدقه نمی‌خورد و میان دو شانه‌اش نشانه‌ای از نبوت وجود دارد».[۳۲]

ایمان به اسلام

[ویرایش]

مسجد سلمان الفارسی، نبرد ترانشه، مدینه

بنابر گزارش ابن هشام و ابن سعد و احمد بن حنبل آخرین اسقفی که سلمان نزد او بود هنگام مرگ نام و نشانه‌های پیامبر اسلام را برای سلمان می‌گوید و او را به جستجوی پیامبر جدید تشویق می‌کند. اما ابن بابویه و ابن عساکر گزارش داده‌اند که آشنایی سلمان با پیامبر مربوط به زمانی بوده که ایران بوده است و مسیحیان در ایران نام پیامبر اسلام را به عنوان پیامبر پس از عیسی معرفی می‌کنند و از آن هنگام وی در آرزوی یافتن پیامبر بوده است.[۱۲]

سلمان در مدینه با محمد آشنا شد و به اسلام ایمان آورد.[۱۰] در سیر الاعلام ذهبی و سفینه البحار آمده است هنگامی که محمد به مدینه هجرت کرد با دعوت محمد با دین اسلام آشنا شد و مسلمان شد و محمد با مولای او قراردادی بست که سلمان کار کند و از درآمدهای خود، خود را آزاد کند. پیامبر و مسلمانان مدینه به او کمک کردند که بهای خود را (به مبلغ چهل نهال خرما و چهل وقیه -هر وقیه معادل چهل درهم-) به یهودی بپردازد و آزاد شود.[۳۳].[۳۴] در سیر الاعلام ذهبی به نقل از ابن هشام و ابن سعد آمده که سلمان عازم حجاز بوده که در اثر برخی از حوادث به برده مردی یهودی از بنی قرریظه فروخته می‌شود و در نخلستان بکار گرفته می‌شود.[۳۵]

سپس مرد یهودی وقتی متوجه می‌شود او دوستدار محمد است او را به زنی از قبیله بنی سلیم می‌فروشد تا آنکه روزی هفت نفر که ابری سایبان آنها بود پیش سلمان می‌آید. سلمان از سایبان امر متوجه می‌شود که پیامبر در میان آنهاست و از آنجا که می‌دانسته پیامبر صدقه نمی‌خورد برای اینکه بداند کدامیک از آنها پیامبر است با اذن مالکش یک طبق خرما به نام صدقه نزد آنها می‌گذارد ولی محمد به زید بن حارث امر می‌کند که از آن بخورد. سپس طبقی دیگر به نام هدیه نزد آنها می‌گذارد و محمد بسم الله گفته و از آن می‌خورد. سپس محمد وی را به نام اصلی‌اش خطاب می‌کند و می‌گوید ای روزبه طالب مهر نبوت هستی؟ روزبه اظهار رغبت می‌کند و سپس محمد جامه‌اش را از دوشش برداشته و به سلمان می‌دهد و او بر روی دوشش گذاشته به پای محمد می‌افتد و اسلام می‌آورد.[۳۶]

دربارهٔ زمان اسلام آوردن سلمان نیز اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند پیش از جنگ بدر در سال نخست هجرت اسلام آورد ولی تا پیش از خندق بَرده بوده است و در جنگ‌های بدر و احد حضور نداشته اما خطیب بغدادی و ابن سعد و طبری برآنند سلمان پس از جنگ احد و پیش از جنگ خندق اسلام آورده است. با این وجود در سیر الاعلام ذهبی به روایت از خود سلمان آمده است که او قبل از غزوه بدر و احد ایمان آورده اما بردگی او را از شرکت در این غزوه ها بازداشته است.[۳۷]

خوشنویسی نام سلمان فارسی به خط ثلث در حیاط مسجدالنبی در مدینه

جنگ خندق

[ویرایش]

جنگ خندق، در سال ۵ هجری رخ داد و به پیشنهاد سلمان، پیرامون شهر خندق کندند. واژهٔ خندق عربی شدهٔ واژهٔ پارسی میانه کَندَگ و به معنی کَنده است. در زبان‌های کهن ایرانی چون اوستایی و فارسی باستان، ریشهٔ «کن» به معنی «کندن» امروزی به کار می‌رفته است و «فرکنتن» یعنی آغاز به ساختن ساختمان یا شهر. هر گروهی می‌خواست سلمان با آن‌ها باشد؛ مهاجران می‌گفتند: سلمان از ما است و انصار می‌گفتند: سلمان از ما است. در نهایت محمد گفت «سلمان از ما اهل بیت است.»[۳۸]

پس از مرگ محمد

[ویرایش]

ماسینیون در کتاب «سلمان پاک» می‌نویسد: سلمان در تأسف از انتخاب عجولانه ابوبکر در سقیفه با یک نوع محافظه‌کاری و توداری خاص در برابر شهود به فارسی گفته است: «کردید و نکردید» و این عبارت بسیار غامضی است. آیا ترکیب اصلی این عبارت به فارسی بوده است؟ مدائنی و بلاذری آن را به این صورت نشر داده‌اند: «کرداد و ناکرداد» (به فارسی میانه). باید گفت که این عبارت گرچه دلالت بر این ندارد که سلمان در سال ۱۱ هجری بعد از مرگ محمد با سر تراشیدن و کشیدن شمشیر به عقیده امامیه علناً مخالفت خود را ابراز کرده باشد ولی برخلاف گفته جوزف هوروویتس نشانهٔ آن است که یک قرن و نیم قبل از یعقوبی روایات عراقی تأیید می‌کنند که سلمان مسئله امامت به حق را هنگام انتخاب ابوبکر مطرح کرده است؛ اما شاید در مجلسی خصوصی.[۳۹]

جایگاه و منزلت

[ویرایش]

وی از اوصیای عیسی بوده است و شاید به همین خاطر علی بن ابی‌طالب وی را غسل داد چرا که به اعتقاد مسلمانان وصی را کسی جز پیامبر یا وصی پیامبر حق ندارد غسل دهد. محمد باقر از شیعیان خواسته وی را سلمان محمدی صدا کنند و او را از اهل بیت دانسته است. همچنین در جای دیگر گفته سلمان از متوسمان بوده است. جعفر صادق نیز گفته سلمان اسم اعظم می‌دانسته است.[۴۰]

سلمان از محمد بن عبدالله و علی بن ابیطالب احادیث زیادی نقل کرده است و ابو وقاص و سلیم بن قیس هلالی از وی روایت نقل کرده‌اند. در زمان خلافت عمر یا عثمان فرماندار مدائن را عهده‌دار شد که تا زمان درگذشتش ادامه داشت.[۴۰]

کتابت

[ویرایش]

ترجمه قرآن

[ویرایش]

اسفراینی نویسنده تاج التراجم می‌نویسد که سلمان از محمد اجازه خواست تا قرآن را به فارسی برای قوم خویش بنویسید و چون اجازه یافت قرآنی نوشت و پارسی آن را زیر آن نوشت. سرخسی (۴۸۲ قمری) نوشته است سلمان ترجمه سوره حمد را با عبارت «به نام یزدان بخشاینده بخشایند» آغاز می‌کند.[۴۱]

بر اساس روایتی ایرانیان مسلمان‌شده از سلمان خواستند تا بخشی‌هایی از قرآن را برایشان به فارسی ترجمه کند و او با اجازه پیامبر فاتحة الکتاب را به فارسی نوشت اما برخی آن را رد کرده‌اند زیرا زمانی که سلمان به جامعه اسلامی پیوست هنوز ساسانیان بر ایران حکمرانی می‌کردند و هنوز هیچ مردم فارسی‌زبانی مسلمان نشده بودند.[۴۱]

شیخ حرّ عاملی در کتاب فوائد الطوسیة می‌نویسد که صحیح است که اولین کسی که در اسلام تألیف کرد، علی بن ابی طالب بود که کتاب خدا (قرآن) را تألیف کرد، سپس سلمان فارسی، سپس …[۴۲] وی در جایی دیگر از همان کتاب می‌نویسد که کتاب سلمان مشهور است در اخبار ذکر شده در آثار و مصحف[۴۳]

درگذشت

[ویرایش]

به نقل از واقدی و ابن سعد تاريخ درگذشت او در پایان خلافت عمر یا در خلافت عثمان بوده است[۴۴] . زیرا پیش از این در خلافت عثمان وی در کوفه اقامت گزیده بود. در سدهٔ سوم، گردآورندگان احادیث سنت تاریخ مرگش را سال ۳۸ هجری معین کردند.

لویی ماسینیون در کتاب خود حدس می‌زند که: «سلمان با مصادره شدن مقرری اهل بیت به نفع بیت‌المال توسط دستگاه خلافت از اقطاعش در مدینه محروم شده بود. مانند هر تازه مسلمان غیر عربی برای حفظ امنیت شخصی‌اش با بنی عبدالقیس که سلمان تا عراق همراه آنان رفت هم‌پیمان گردیده است. هنگامی که وضع خاص بنی عبدالقیس را مطالعه می‌کنیم به نکاتی برمی‌خوریم که این فرضیه را تقویت می‌کند.»[۴۵]

آرامگاه

[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: مسجد سلمان فارسی

مزار سلمان فارسی در مدائن (واقع در عراق کنونی) در نزدیکی ایوان مدائن، اندکی بعد از روستای حذیفه (حدیثه) قرار دارد.

یادداشت‌ها

[ویرایش]

  1. ↑ نام اصلی او را مابه، ماهویه، روزبه[۴][۵] و فیروزان نوشته‌اند.

پانویس

[ویرایش]

  1. ↑ https://sunnah.com/bukhari:3947
  2. ↑ Web Admin. "Salman Farsi, the Son of Islam". Sibtayn International Foundation. Archived from the original on November 17, 2015. Retrieved September 20, 2015.
  3. ↑ An-Nawawi, Al-Majmu' Sharh al-Muhaddhab, (Cairo, Matbacat at-'Tadamun n.d.), 380.
  4. ↑ «"سلمان فارسی" اصلی‌ترین عامل تشیع ایرانیان». خبرگزاری مهر. ۱۲ دی ۱۳۹۰.
  5. ↑ «درگذشت سلمان فارسی». پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه. ۱۶ بهمن ۱۳۸۷.
  6. ↑ «جامع الاحادیث». hadith.inoor.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۵-۰۲-۱۷.
  7. ↑ Jestice, Phyllis G. (2004). Holy People of the World: A Cross-cultural Encyclopedia. Vol. 1. ABC-CLIO. p. 761. ISBN 978-1-57607-355-1. Archived from the original on 2018-01-23. Retrieved 2018-01-22.
  8. ↑ Adamec, Ludwig W. (2009). Historical Dictionary of Islam. Lanham, Maryland • Toronto • Plymouth, UK: The Scarecrow Press, Inc. pp. 276–277.
  9. ↑ بعلبکی، منیر (۱۹۸۰). «Salman al-Farisi». دانشنامه المورد (به عربی). ج. ۸. بیروت: دارالعلم للملایین. ص. ۱۹۴.
  10. ↑ پرش به بالا به:۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ ۱۰٫۳ ۱۰٫۴ Vida, “Salmān al-Fārisī”, EI.
  11. ↑ زندگی سلمان پس از رحلت رسول خدا(ص)
  12. ↑ پرش به بالا به:۱۲٫۰ ۱۲٫۱ ۱۲٫۲ ۱۲٫۳ ۱۲٫۴ ۱۲٫۵ ۱۲٫۶ «سلمان فارسی یا همان سلمان بدخشی». دانشنامه جهان اسلام.
  13. ↑ «سلمان محمدی؛ فخر اصفهان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  14. ↑ «سلمان محمدی؛ فخر اصفهان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  15. ↑ Richard A. Gabriel, Muhammad: Islam's first great general, University of Oklahama, page 135
  16. ↑ «الاعلام زرکلی ج ۳ ص ۱۱۱ و الوفی بالوفیات ج ۵ ص ۹۸». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰.
  17. ↑ قبل از ظهور اسلام بایگانی‌شده در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine تاریخ ایران
  18. ↑ پرش به بالا به:۱۸٫۰ ۱۸٫۱ مانی و آیین او بایگانی‌شده در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine از: فرید شالیزاده و سایت روزنامک
  19. ↑ تاریخ دمشق ابن عساکر
  20. ↑ http://www.hawzah.net/fa/Book/View/45266/23642/
  21. ↑ کتاب نفس الرحمن، ص 650. کتاب مجمع البحرین، ص 309
  22. ↑ «حقیقت‌طلبی و سرگشتگی سلمان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  23. ↑ «حقیقت‌طلبی و سرگشتگی سلمان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  24. ↑ «حقیقت‌طلبی و سرگشتگی سلمان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  25. ↑ «حقیقت‌طلبی و سرگشتگی سلمان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  26. ↑ «حقیقت‌طلبی و سرگشتگی سلمان». اصفهان زیبا. دریافت‌شده در ۱۴۰۴-۰۲-۰۷.
  27. ↑ اعلام اصفهان نویسنده: مهدوی، مصلح الدین، جلد3، صفحه322.
  28. ↑ https://islamweb.net/ar/library/index.php?page=bookcontents&ID=100&idfrom=112&idto=120&flag=0&bk_no=60&ayano=0&surano=0&bookhad=0
  29. ↑ الآثار الباقیه عن القرون الخالیه بایگانی‌شده در ۶ نوامبر ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  30. ↑ شناخت هویّت ایرانی از زمان فردوسی تاکنون بایگانی‌شده در ۲۲ مه ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine مرتضی ثاقب فر - سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در «همایش هویّت و حاکمیت ملی ایران «در ۲۷ بهمن ۱۳۸۳، منتشره در ماهنامه ایران‌مهر به تاریخ اسفند ۱۳۸۳
  31. ↑ سابقهٔ تاریخی اسکان قبایل عرب در خوزستان بایگانی‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine دکتر امیرحسین خنجی - دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۱ - ایران امروز
  32. ↑ https://islamweb.net/ar/library/index.php?page=bookcontents&ID=100&idfrom=112&idto=120&flag=0&bk_no=60&ayano=0&surano=0&bookhad=0
  33. ↑ سفینة البحار، ج ۱، ص ۶۴۶
  34. ↑ https://www.islamweb.net/ar/library/content/60/112/%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%8A
  35. ↑ https://www.islamweb.net/ar/library/content/60/112/%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%8A
  36. ↑ ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده: محمدعلی مدرس تبریزی، جلد4، صفحه271.
  37. ↑ https://www.islamweb.net/ar/library/content/60/112/%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%8A
  38. ↑ چرا رسول خدا(ص) درباره سلمان فارسی فرمودند: «سلمان منّا اهل البیت»؟
  39. ↑ کتاب سلمان پاک نوشته: لویی ماسینیون، ص ۷۷.
  40. ↑ پرش به بالا به:۴۰٫۰ ۴۰٫۱ دانشنامه قرآن و حدیث، نویسنده: محمد محمدی ری‌شهری، جلد11، صفحه122.
  41. ↑ پرش به بالا به:۴۱٫۰ ۴۱٫۱ دانشنامه بزرگ اسلامی به همت مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد15 صفحه5871.
  42. ↑ فوائد الطوسیة لمولفه محمّد بن حسن حر عاملی ص ۲۴۱
  43. ↑ فوائد الطوسیة لمولفه محمّد بن حسن حر عاملی ص ۲۴۲
  44. ↑ https://ketabonline.com/ar/books/2139/read?part=4&page=1200&index=5718874/5718875/5718876/5718894&q=%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D9%8A
  45. ↑ کتاب سلمان پاک نوشته: لویی ماسینیون، ص ۸۳.

منابع

[ویرایش]

  • Vida, G. Levi Della (2012). "Salmān al-Fārisī". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی) (Second ed.). Brill Online.
  • کتاب نفس الرحمن فی فضائل سلمان، اثر علامه حاج میرزا حسین نوری طبرسی محدث نوری.
  • کتاب بحارالانوار، اثرعلامه مجلسی، جلد ششم و جلد هشتم.
  • کتاب سلمان پاک نوشته: لویی ماسینیون.
  • کتاب: سلمان فارسی استاندار مدائن. نوشته: احمد صادقی اردستانی.
  • کتاب: خورشید جی
  • کتاب: او سلمان شد
  • ۱۳۸۷

پیوند به بیرون

[ویرایش]

مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به سلمان فارسی در ویکی‌گفتاورد موجود است.

  • سلمان فارسی در پرتال جامع علوم انسانی

گسترش

  • ن
  • ب
  • و

صحابه مشهور پیامبر اسلام

گسترش

  • ن
  • ب
  • و

شاگردان برجسته امامان شیعه امامی

نهفتن

  • ن
  • ب
  • و

یاران مشهور علی بن ابی‌طالب

حسن بن علی • حسین بن علی • فاطمه زهرا • جعفر بن ابی‌طالب • عبدالله بن جعفر • حمزة بن عبدالمطلب • سلمان فارسی • ابوذر غفاری • مقداد بن اسود • عمار یاسر • جابر بن عبدالله انصاری • حجر بن عدی • خبّاب بن ارّت • قیس بن سعد • عثمان بن مظعون • مالک اشتر • ام هانی • ام‌سلمه • اویس قرنی • ابوالاسود دؤلی • ابوایوب انصاری • ابوحسان بن حسان بکری • ابودجانه • ابوسعید خدری • ابوقتاده انصاری • بریده بن حصیب اسلمی • بریر بن خضیر همدانی • بلال حبشی • تمام بن عباس • عبدالله بن عباس • عبیدالله بن عباس • قثم بن عباس • تمیم بن عمرو • جابر بن عبدالله انصاری • جاریه بن قدامه • جعده بن هبیره مخزومی • حارث بن ربیع • حبیب بن مظاهر• حذیفه بن یمان • خزیمة بن ثابت • خلید بن قره یربوعی • مالک بن تیهان • عدی بن حاتم • رشید هجری • اصبغ بن نباته • سلیم بن قیس هلالی • سعد بن حارث خزاعی • سعد بن مسعود ثقفی • سعید بن قیس همدانی • زید بن صوحان • صعصعة بن صوحان • حکیم بن جبله • سهل بن حنیف • عثمان بن حنیف • عابس بن ابی شبیب الشاکری • عبدالله بن خباب بن ارت • عقبه بن عمرو • عمر بن ابی سلمه • عمرو بن سلمه ارحبی • قرظه بن کعب • قعقاع بن عمرو • کمیل بن زیاد • محمد بن ابوبکر • محمد بن ابی حذیفه • محمد حنفیه • مخنف بن سلیم • مسلم بن عوسجه • معقل بن قیس ریاحی • میثم تمار • نابغه جعدی • هاشم بن عتبه • یزید بن قیس ارحبی • یعلی بن امیه • جون بن جوی • حبة بن جوین • رفاعة بن شداد • سلیمان بن صرد خزاعی • شریک بن حدیر تغلبی • عبد الله بن عفیف الازدی • هانی بن عروه• قمبر

گسترش

  • ن
  • ب
  • و

فاطمه زهرا

رده‌ها:

  • اهالی ایران در سده ۶ (میلادی)
  • اهالی ایران در سده ۷ (میلادی)
  • اهالی کازرون
  • ایرانی‌های مهاجرت‌کرده به عراق
  • درگذشتگان ۶۵۴ (میلادی)
  • زادگان ۵۶۸ (میلادی)
  • صحابه غیرعرب
  • صحابه محبوب شیعه
  • صحابه مرد
  • فرمانداران خلافت راشدین
  • گرویدگان از مزدیسنا به مسیحیت
  • مترجمان قرآن اهل ایران
  • مترجمان قرآن به فارسی
  • مسلمانان اهل ایران
  • مسیحیان سابق اهل ایران
  • مسیحیان مسلمان‌شده
  • یاران علی بن ابی‌طالب